Mik a legjobb vállalkozási ötletek? Szívesen elkezdenél vállalkozni, és úgy érzed, már csak a nagy ötlet hiányzik? Összegyűjtöttem a manapság trendi, izgalmas vállalkozási ötleteket, melyek segíthetnek, hogy megtaláld, milyen irányba szeretnél elindulni. Egy jó vállalkozás nem csak anyagilag térülhet meg, de óriási szabadságot is jelenthet.

Mielőtt belevágnánk azonban a legjobb vállalkozási ötletek boncolgatásába, fontosnak tartom leszögezni, hogy nincs „legjobb vállalkozási ötlet”. Egy vállalkozás sikeres felfuttatása általában kemény munka, sok idő, és a jó ötlet még csak a nulladik lépés. Számos embernek eszébe jut ugyanaz az ötlet, mégis, csak néhányan lesznek igazán sikeresek.

Attól sem kell megijedni, ha már valaki megcsinálta az adott vállalkozási ötletet, sőt! Ha sokan csinálnak egy vállalkozást, akkor az alighanem jó biznisz!

Persze, nem feltétlen érdemes pontosan ugyanazt csinálni, amit más is csinál, de kezdőként egy már kész modellt könnyebb kivitelezni, mint nulláról kitalálni valami teljesen újat. (Gondolj bele, hány webshop van, vagy hány étterem…)

Az alábbi videóban bemutatok néhány fő szempontot, ami alapján érdemes megvizsgálnod a vállalkozási ötletet, hogy biztosan megáll-e majd a lábán:

 

(Szeretnél értesítést kapni az új videókról a Youtube-on? Klikk ide, és iratkozz fel a Youtube csatornámra!)

Rengeteg jó vállalkozási ötlet van. De nem minden ötlet lesz mindenkinek megfelelő. A legjobb, ha a vállalkozási ötleted egyezik a világnézeteddel, a nagy céloddal, és megteremti azt az életet, amit szívesen élsz. Én például ki nem állhatom a nagyvállalati környezetet és a szabályokhoz való alkalmazkodást. Aligha lennék sikeres vállalati ügyvéd, vagy jó könyvelő.

Olyan vállalkozási ötleteket érdemes gyűjtened, amikbe akkor is belevágnál, ha azokból nem lenne sok pénzed. Ahol valami jót tudsz tenni másokkal, valamit, ami túlmutat a pénzszerzésen. Mi a szívügyed? Mi az, amit imádsz csinálni? Első körben e köré próbálnám meg építeni a vállalkozásomat, hiszen abban könnyebb sikeresnek lenni, ami igazán érdekel.

Ide kattintva letöltheted a vállalkozás tervező Excel táblázatomat, amivel előre becsülheted a bevételeidet, kiadásaidat, és megtudhatod, mikor térül meg a vállalkozási ötleted!

Lássuk tehát a vállalkozási ötelteket…

Kereskedelmi vállalkozási ötletek

Ebben a részben kereskedelmi vállalkozási ötleteket fogunk megnézni, melyeket akár online is lehet részben, vagy egészben végezni, és nem kifejezetten a szakértői szolgáltatásunkat adjuk el. Ma már szinte minden iparágban lehet online dolgozni, ezért ha kifejezetten online vállalkozási ötleteket keresel, akkor érdemes a többi kategóriát is megnézned. Itt főként a kereskedési, gyártási tevékenységeket szedtem össze.

1. Általános webshop

Ma már rengeteg dolgot lehet vásárolni az interneten, és egyre többen is hajlandóak online vásárolni. Persze, még mindig vannak olyan termékek, ahol sokan az offline vásárlást preferálják, de kreatív marketinggel akár ezekbe a piacokba is be lehet törni. Ilyen például a cipővásárlás, hiszen azt szeretjük felpróbálni.

Egy jó „méretgarancia” viszont elegendő lehet ahhoz, hogy nálad vásároljanak, és adott esetben ingyenesen visszaküldhessék, ha nem megfelelő a méret. Az általános webshopokban főként olyan termékeket találunk, melyekből nagy mennyiségre van szükségünk. Ilyenek például a táskák, ruhák, állateledel, könyvek, stb.

Ezek jellemzően kis árréssel dolgozó webshopok, amik széles célközönséget szolgálnak ki. A márka és a webshop felfuttatása igazán nagy kihívást jelenthet, később viszont egy stabil bevételi forrás lehet. Kezdőként érdemes valamilyen réspiacban gondolkodni, ahol nincs nagy konkurencia, és kisebb marketing költséggel, vagy raktárkészlettel is el lehet indulni.

Egy webshop felállításához ma már nem kell programozó. Számos webshop motort lehet viszonylag kis összegért bérelni, de akár egy WordPress + Woocommerce plugin segítségével magad is össze tudod állítani. (Pl: Shoprenter)

2. Specializált webshop

Ezek a webshopok nem a nagy közönségnek szólnak, sokkal inkább egy réspiacot, szakértői közönséget céloznak meg. Ha van egy szakterületed, amiben kellően mély ismeretekkel rendelkezel, és tudsz jó beszállítót, akkor ez egy jó irány is lehet akár. Ilyen webshop lehet egy orvosi műszereket, azok kiegészítőit forgalmazó áruház például. De akár ipari gépeket, vagy autóalkatrészeket is árulhatsz online.

Itt is nagyon fontos természetesen a vevőszerzés kérdése. Hogyan fogják megtalálni a honlapodat? Ehhez használhatsz hirdetéseket, de a meglévő kapcsolatrendszeredre is támaszkodhatsz. Az is lehet, hogy a webshop valójában csak a megrendelés lebonyolítására szolgál, a tényleges értékesítés főként egy másik csatornán, például személyesen, vagy telefonon történik.

Egy webshop felállításához ma már nem kell programozó. Számos webshop motort lehet viszonylag kis összegért bérelni, de akár egy WordPress + Woocommerce plugin segítségével magad is össze tudod állítani. (Pl: Shoprenter)

3. WordPress Plugin fejlesztés

A WordPress a világ legtöbbet használt CMS rendszere: a globális internet 27%-a WordPress-szen fut, ahogy ez az oldal is. Egyre több vállalkozás akar könnyen szerkeszthető weboldalt, és alighanem a WordPress csak egyre népszerűbb lesz. Ezeknek a weboldalaknak nagy előnye, hogy rendkívül könnyedén lehet hozzájuk úgynevzett pluginokat telepíteni.

Ha például azt szeretném, hogy a weboldalamban legyen egy funkció, amivel könnyedén tudok másolni egy oldalt, akkor semmi mást nem kell tennem, mint telepíteni a „Copy Post” plugint, és máris felokosítottam a weboldalamat. Az egyszerű pluginok ingyenesek, de számos közülük fizetős. Mintegy 75 millió weboldal használja a WordPress-t, tehát igen nagy célközönséget érnek el ezek a kiegészítők.

Csak, hogy konkrét vállalkozási ötletet is mondjak: már a korábbi munkahelyemen is kerestünk olyan plugint, amely „játékosítja” a weboldalt: az elolvasott blogcikkek, tananyagok után pontokat, kitüntetéseket, rankokat lehetne szerezni. Ez a gamification, amiről egy csomó hasznos infót találsz, és egy szuper jó dolog. (Magyarul: játékosítás)

vállalkozási ötletek

Viszont nem találtam olyan plugint, ami tudná ezt szépen kezelni. Alighanem nem vagyok egyedül, aki hajlandó lenne havi párezer forintot fizetni azért, hogy ezt tudja a weboldalam. Ha pedig szerzel 1.000 embert, akinek kell ez a fejlesztés, akkor számold ki, mennyit keresnél havonta. Ilyen plugint fejleszteni nem a világ legnehezebb dolga, és már kicsiben is elkezdhető.

Példa, amit én is használok: Membermouse, Learndash

4. Stock fotó / videó / zene készítő

Ez a vállalkozási ötlet igen jövedelmező, és kényelmes is lehet. Tudtad, hogy percenként 300 órányi videót töltenek fel a Youtube-ra? És ez még csak a globális videógyártás töredéke. Ezekhez a videókhoz kellene zenék, vágóképek, és fotók is. Az online térben rengeteg esetben szükségesek képek, videók: hátterekhez, dizájnokhoz.

Márpedig, ha nekem kell egy fotó az afrikai szavannáról, akkor aligha van lehetőségem kimenni, hogy lőjjek egy képet. A sima Google képkereső pedig nyilván nem ad megoldást, hiszen más képeit nincs jogom felhasználni. Erre jöttek létre a különböző stock fotó, videó és zene szolgáltatások, ahol viszonylag kis pénzért tudsz ilyen előre gyártott dolgokat vásárolni.

Ha tehát szívesen fotózol, vagy videózol, zenélsz, akkor egy elég jó vállalkozási ötlet lehet ezekre a helyekre feltölteni a képeidet, videóidat, zenéidet. Számos ilyen stock szolgáltatót találsz. Ha jól adod meg a kulcsszavakat, és olyan tartalmat csinálsz, amikre van igény, akkor ez egy folyamatos bevételt jelenthet a számodra.

Az ilyen platformoknál kérdéses, hogy miként oldható meg a számlázás teljesen tisztán, így ennek érdemes lehet utána járni. Ha van ezzel tapasztalatod, írd meg kommentben!

Ezen felül sok cégnek egyedi zenére, videóra is szüksége lehet, így akár a Fiver-en keresztül eladhatsz zeneszerzési, videókészítési szolgáltatást is.

Példa: istockphoto, Shutterstock, Envato 

5. Vitaminok, étrendkiegészítők

Ez egy nagyon érdekes piac, amiben én személy szerint nem vagyok otthon túlságosan. Viszont tudom, hogy az ilyen termékek előállítása/beszerzése jellemzően elég egyszerű és olcsó, így ha jól tudod értékesíteni a portékádat, akkor meglehetősen nagy haszon vár. Hallottam olyanról, aki potencia növelőkből csinált vagyont, mások étrendkiegészítő porokat vesznek tonna számra, és dobozolják saját márkás tégelyekbe, hogy sokszoros áron eladják.

A költség jelentős része itt alighanem a marketing költséged lesz, hiszen nagyon nehéz megmagyarázni a fogyasztónak, miért a te terméked a megfelelő számára. Érdemes lehet vagy advertorial oldalakban gondolkodni (rövid távon), vagy egy komoly márkaépítésben hosszútávon. Számos hasonló üzleti modellt látni, így elég valószínű, hogy működik, és nem is kell neked feltalálni a spanyol viaszt.

6. A 3D nyomtatás

Egy viszonylag új technológia a 3D nyomtatás, és még nem teljesen forrta ki magát. Éppen ezért egy nagyon jó válalkozási ötlet lehet azoknak, akik most tudnak kreatívak lenni. Egy 3D nyomtató beszerzése viszonylag kis tőkebefektetéssel megoldható, és máris kezdődhet a gyártás. Egy nyomtató akár pár hét alatt képes visszatermelni az árát, ha megfelelő terméket gyártasz.

Amikor nézegettük, mit lehetne így gyártani, nekem a súgógépek gyártása ugrott be ötletként. Csináltunk is rá egy számítást, miként lehetne erre üzletet építeni, és azt kell mondjam, elsőre bíztatóak voltak a számok.

A kezdő súgógépeket (teleprompter) nagyjából 30-60 ezer forintokért adják el, pedig valójában egy viszonylag egyszerű dologról van szó. Egy váz, egy vászon, és egy üveglap.

vállalkozási ötlet: teleprompter

3D nyomtatóval a gyártása nagyjából 17.800 forintból kihozható, és máris kezdődhet az értekesítés. Mindaddig, amíg az értékesítésnek nincs nagy költsége, addig igen magas árréssel el lehet adni ezeket az eszközöket. Ebayen például, vagy Jófogáson biztosan el lehet passzolni néhány darabot hetente, de az is lehet, hogy sokkal többet is.

Természetesen ez csak egy ötlet a 3D nyomtató felhasználására. Vannak, akik figurákat gyártanak belőle, mások dísztárgyakban gondolkodnak, de a felhasználása még számos lehetőséget tartogat.

Példa: Minime, 3dee, súgógép

7. Mobil játékfejlesztés

Ha utazol tömegközlekedéssel, akkor ismerős lehet a kép, amint egymás melett mindenki a mobilját nyomkodja, és 80%-ban vagy a Facebookon lóg, vagy játszik. Gondolj bele, mennyi ember játszik a különböző online játékokkal. 2018-ban a mobil játékokból befolyó bevétel meghaladta a 69 milliárd dollárt. Ez a vállalkozási ötlet ugyan nem neked fog elsőként eszedbe jutni, de egy igen nagy, és növekvő piacról van szó. vállalkozási ötletek: candy crush

Ha tudsz angolul, akkor nem akadály megtanulni, hogyan kell mobil játékokat, applikációkat gyártani. Sok esetben a nagyon „gagyi” játékok is rengeteg letöltést érhetnek el: gondolj csak a Candy Crush játékra, ami az egyik legtöbbet játszott játék, és immár a Blizzard tulajdnában van a Kings, aki eredetileg gyártotta. Egy primitív cukorkás játék, hasonló az amőbához. Mégis világsiker.

Ha érdekel ez a világ, akkor számos kurzust találsz neten, ahol megtanulhatsz saját játékokat, appokat gyártani. Ha nem is a te játékod lesz a következő Candy Crush, az így szerzett tudást alighanem fogod tudni kamatoztatni, ha szeretnél ezen a pályán elhelyezkedni.

8. Kínai importőr, dropshipping

Egy csomó cég csinálja azt, hogy kínából behoznak valamit, itthon pedig jó nagy árréssel eladják: mágneses karszallag, VR szemüveg, órák, fülhallgatók, telefontokok, GPS-es kulcstartó, edzőfelszerelések, egyéb okosságok. Ha találsz egy jó terméket, akkor ezen egész jó üzletet csinálhatsz addig, amíg van, aki vásároljon, vagy amíg az adott termék ára le nem csökken annyira, hogy már ne érje meg behozni.

A dropshipping még egy érdekes megoldás ennek tetejében. Ez azt jelenti, hogy valójában nem tartasz raktárkészletet, mert te csak a megrendelést veszed fel. A megrendelést továbbítod a gyártónak, vagy a kínai cégnek, aki egyből a te megrendelődnek adja postára az árut. Így neked nem kell előre berendelned a terméket, és a postaköltség is csak egyszer jelenik meg.

Legyél azonban óvatos! Mivel sokan csinálnak hasonlókat, ezért az árak gyorsan tudnak változni. Illetve, mivel más termékeit adod el, így nehéz egyedi ajánlatot adni, ezért különösen fontos lesz az árazás. Nem mellesleg sok hasonló bolttal kapcsolatban merülnek fel etikai problémák, hiszen kérdéses a hozzáadott érték, amikor egy pár dolláros vackot több ezer forintért adnak el.

Szerintem egy vállalkozási ötlet akkor jó, ha hosszú távon lehet rá építeni, így ezt is tartsd szem előtt!

Példa: Bigyoneked, Beststuff

9. Egzotikus állatok tenyésztése

Íme a szuper vállalkozási ötlet: Van két gekkód, és csinálnak még két kis gekkót: voila, megdupláztad a pénzed. Na jó, persze ez nem ennyire egyszerű, hiszen ezeknek az állatoknak igen speciális igényeik vannak. Viszont megbízható forrásból tudom, hogy a hazai egzotikus állattenyésztés hagy némi kívánni valót maga után, és nagyon sok fajta van, amiket alig lehet beszerezni. Nagy az igény tehát a minőségi tenyésztőkre, és a ritka fajokra.

Ha nem riadsz vissza a pókoktól, hüllőktől és szereted az állatokat, akkor egy jó pénzkereseti lehetőség lehet az állattenyésztés. Nem csak Magyarországon belül adhatod el ezeket az egzotikus jószágokat, hanem a környező országokban is. Természetesen ehhez kelleni fog némi szakértelem, illetve nem árt egy külön helyiség, ahol tárolod majd az állatokat.

Viszont elég szép pénzt lehet keresni belőle, ha rászánod az időt és beleteszed a szükséges tanulást. Az állatokat saját weboldalon keresztül, de akár Ebayen, Jófogáson, vagy Facebookon is el tudod adni. A tapasztalataidról könyvet is írhatsz.

10. Kézműves termékek

Szeretsz kézműveskedni? Szép dolgokat gyártasz hobbiból és már nem tudod hová tenni, kinek ajándékozni? Akkor máris megvan a vállalkozási ötlet, amit kerestél. Egy csomó weboldalon el tudod adni a kézműves tárgyaidat! Az egyik legnagyobb nemzetközi ilyen oldal az Etsy.com, ahol számos kézműves termék kategóriából tudunk választani.

Természetesen itt sem garantált a gyors siker. Alighanem az igazán jó ár / érték arányú dolgok kelnek el, és a legtöbben itt a minőséget keresik. Ezért fontos lehet a személyes márkád építése, a konstans minőség, a szép képek, az igényes, részletes leírások a termékekről.

Közben természetesen más oldalakon is hirdethetsz. Kezdésnek tökéletes az Ebay, a Jófogás, a Facebook, és akár egy saját weboldal is.

11. Extrém utak szervezése

Hallottál már az extrém turizmusról? Van egy extrém hobbid, amit be tudnál mutatni másoknak jó pénzért? Az emberek vágynak a kalandra, és egyre többen szeretnének valami különlegeset is kipróbálni. Ez pedig nem más, mint egy igény, amire itt egy remek vállalkozási ötlet!

Találj ki valami izgalmasat, amit jól el tudsz adni kalandként, de nem kerül sokba neked, és bőven van rajta árrés. Vannak például túrák, ahol korábban hajlaktalanként élők mutatnak be városokat a hajléktalanok szemével. Mások kajakozást szerveznek a bálnákkal, vagy életveszélyes túrákra visznek spanyolországi hegységekbe.

Természetesen nem cél, hogy a túra túlságosan extrém legyen, de ha szívesen kirándulsz, ismersz jó helyeket amiket mások nem, vagy van egy különleges hobbid, amire meg tudsz tanítani másokat, akkor ez egy jó üzleti lehetőség lehet. Például szervezhetsz extrém vadászatokat, horgásztúrát, ejtőernyős ugrásokat hegyoldalakról, és sok minden mást is.

12. Előfizetéses dobozok

Az emberek imádnak csomagot kapni a postán. Erre épít ez a vállalkozási ötlet. Egyre több témában jelennek meg Amerikában az úgynevezett subscription box-ok. Ezek előfizetéses rendszerek, amelyek az előfizetésért cserébe havonta egy csomagot küldenek. A csomag mindig egy adott téma köré szerveződik, de a tartalmát nem tudjuk előre. Meglepetés!

vállalkozási ötlet: subscription box

Ilyen előfizetéses rendszerek működnek például ruházattal, édességgel, kutyatáppal, játékokkal, szépségápolással kapcsolatban, sőt még zöldségekkel is. Utóbbi esetén nem feltétlen kell, hogy véletlenszerű legyen a csomag tartalma. A rendszeresség is lehet értékajánlat.

A koncepció szerint a doboz tartalma, összértéke meghaladja a doboz árát, hiszen egyszerre nagy tételben tudják megrendelni azt az összes előfizetőnek. Nem könnyű persze eladni a szolgáltatást, hiszen az emberek bizalmatlanok. (Mégis csak egy zárt dobozt vesznek.)

Viszont előnye, hogy míg a hagyományos értékersítési modellekben mindig újra és újra meg kell győzni a vásárlókat, itt az előfizetés ideje alatt automatikus az újravásárlás. Ha sikerül kellően nagy tömeget felépíteni, akkor egy valódi pénztermelő gép lehet egy ilyen vállalkozás.

Példák: Spreazzabox, Birchbox, Candy Club

13. Tömeges személyreszabás

Az ipari forradalom előtt szinte minden termék egyedi volt. Az emberek maguk gyártották a ruházatukat, szerszámaikat. Ezt felváltotta a tömeggyártás, amikor is mindenki ugyanazt kapta. Persze egyre több márka jelent meg, egyre több termék, így a választék nőtt, és vele együtt nőtt a fogyasztók igénye is az egyediségre.

Ekkor ismét érték lett az egyediség: a kézműves dolgok. De mi lenne, ha tudnánk tömegesen egyedi dolgokat csinálni? Van ilyen is!

Számos cég ráállt arra, hogy egyedi dolgokat gyártson nagy tételben. Nagyon jó példa erre, ha egy cég úgy gyárt vitaminkapszulát, hogy azt a te igényeidnek megfelelően állítja össze. Te regisztrálsz neten, elküldöd a hajszáladat, azt leelemzik, majd a kapott eredmények alapján havonta küldik az egyedi összetételű kapszulákat. De lehet még egyszerűbb: egy kérdőív alapján például.

Hasonló, amikor saját magadnak állíthatod össze a cipődet, a ruhádat, vagy a pizzádat, amit online rendelsz. A lényeg, hogy a felhasználó online, egy egyszerű folyamat során megtervezheti, személyre szabhatja a saját termékét, amit megrendelve azt gyorsan készhez kapja. Számos iparágat meg lehet reformálni ezzel az ötlettel.

A kérdés csak az, miként tudod „lebutítani” és leegyszerűsíteni a változtatható komponenseket, hogy költséghatékonyan tudd azokat összeszereni.

Pélák: HockertyFarfetch, Takecareof

14. Saját társasjáték

A társasjáték üzlet óriási, és egyre csak nő! Több hazai cég is foglalkozik társasjátékok gyártásával, melyek fejlesztése és kiadása a Kickstarter-nek és Indiegogo-nak hála könnyebb, mint valaha! Noha, nem könnyű!

Ha szereted a jó sztorikat, van egy jó ötleted, szeretsz játszani, játékokat kitalálni, akkor ez egy igen jövedelmező vállalkozási ötlet lehet a számodra. Az első társasjátékod nem feltétlenül lesz világsiker, de ahogy egyre nő az ismertséged, egyre többen kezdenek követni, egyre könnyebb lesz újabb és újabb játékokat a piacra dobni.

Természetesen nem könnyű kitűnni egy játékkal. A közösségi finanszírozás során egy jól átgondolt marketing kampányra van szükség, egy jó sztorira, meggyőző videóra, bemutatóra, és alighanem érdemes még a kampány előtt támogatókat gyűjtened. Nem sokan akarnak egy olyan projektet támogatni, ami még alig gyűjtött pénzt. Érdemes már nyitáskor nagy tömeget rázúdítani a projektre, hogy az a toplisták élére kerüljön.

A népszerű játékokban mindig van valami egyedi! Nézd meg, mit tudnál kitalálni… Például a játék egy részét átteheted a digitális világba, és lehet az ellenség egy mobil applikáció, vagy felválthatod a dobókockát is egy virtuális, ezer oldalú „kockával”. Az online tér segítségével a társasjátékok előtt is új világ nyílik meg!

Az alap játék sikere esetén a nagy profit a kiegészítőkön keletkezik. Különösen hatékony ez, ha a kiegészítő „csak” digitális, vagyis a gyártási, szállítási költsége alacsony.

Példa: Kingdom Death, Zombiecide

15. Kereskedő (Műtárgyak, régiségek)

A kereskedés azóta jó üzlet, amióta világ a világ. Az internetnek köszönhetően persze ez is átalakult. Számos dologgal lehet ma már kereskedni, szinte anélkül, hogy kimennél a szobádból.

Ismerek olyat, aki régiségeket, műtárgyakat, üvegtárgyakat gyűjt. Figyeli a különböző adok/veszek oldalakat, eljár vásárokra, és olykor igen értékes darabokat szerez meg potom pénzért. Természetesen akkor leszel sikeres kereskedő, ha gyorsan és pontosan tudod felbecsülni az adott tárgyak értékét.

Rengeteg dologból lehet ilyen módon pénzt csinálni: baseball kártyák, online játékok, borok, sőt akár még értékpapírokkal is. De vigyázz, a kereskedés tényleg csak akkor éri meg, ha hajlandó vagy bele időt, és munkát fektetni.

Szakértői vállalkozási ötletek

Nem csak termékek értékesítéséből lehet nagy karriert csinálni. Számos szolgáltatás alapú vállalkozási ötlet is megállja a helyét. Ezek előnye általában az, hogy kevesebb kezdő befektetéssel el lehet indulni, viszont egy magas szintű szakmai tudást igényelnek.

Lássuk, milyen vállalkozást indíthatsz szakértőként…

16. Orvosi szolgáltatások

Az emberek egyre nagyobb hangsúlyt fordítanak az egészségükre. Mind fizikai, mind lelki értelemben. Az állami egészségügyi intézményekben megrendült bizalom egyre inkább a magánszektor felé tereli a potenciális, jómódú pácienseket.

Amennyiben érdekel a téma, hatalmas pénzeket lehet zsebrevágni ebben a szektorban. Akár orvosként, pszichológusként, fogorvosként, plasztikai sebészként. Bár egy meglehetősen szabályozott piacról van szó, azért van bőven hely a kreativitásnak. Nem kell, hogy te legyél a 153. fogorvosi rendelő, simán pozicionálhatsz, különbözhetsz.

Hallottam olyanról, aki abból csinált rengeteg pénzt, hogy fogászati kupon weboldalt csinált, ahol a saját kuponjait kínálta, így hirtelen tömve lett a rendelője. Természetesen a legjobb, ha nem egyedül dolgozol, hanem vannak alkalmazottaid, így a vállalkozásod akkor is termelhet pénzt, amikor te éppen nem dolgozol. Másik, szintén jó fogorvosi példa a 0-24 fogászat, ami kvázi egy sürgősségi magánfogorvos.

Mikor mennek az emberek fogorvoshoz? Amikor már fáj! És mennyit hajlandó valaki fizetni akkor, ha az éjszaka közepén kell neki fogorvos? Kitaláltad, igen sokat! Arról nem is beszélve, hogy a külföldieknek még mindig nagyon olcsó itthon orvoshoz, sebészhez járniuk, így a célcsoportod lehet akár külföldön is.

17. Life / business coach

Külföldön már évek óta divat, hogy az üzletemberek mentorokhoz, coachokhoz járnak. Az utóbbi években Magyarországra is begyűrűzött ez a trend, hiszen egy coach segít, hogy gyorsabban haladj előre a karrieredben, életedben. Míg egy terápia során a szakértő a múltra és a problémára fókuszál, addig a coach a jelenre és a jövőre!

Számos coach iskola van ma már, ahova jelentkezhetsz, és jellemzően kb. 500.000 forintból már lehet egy nemzetközileg elismert minősítésed is. Egyre több cég keres belső coachokat, de sok cégvezető, vagy vezető pozícióban lévő alkalmazott is tudja, hogy érdemes coachoz járni.

Mondhatni, kezd divatba jönni a coachhoz járás. Egy coach nagyjából 12-50 ezer forintot kér el óránként, de a határ a csillagos ég, ha tudod racionalizálni a magasabb árakat. Ezen felül, ha jól tudsz vezetni másokat, akkor előbb utóbb alighanem sok előadást tudsz majd tartani, vagy képzéseket, tananyagokat is készíthetsz.

Példa: Szlávik Krisztina

18. Tanácsadás, mint vállalkozás

Van olyan tudásod, amiért mások szívesen fizetnének? Netán értesz a jogi ügyekhez? Van pénzügyi tapasztalatod? Kívülről tudod a különböző étrendeket? Ha olyan tudásod van, ami másoknak hasznos lehet, és ezért hajlandóak is fizetni, akkor nyitva áll előtted a tanácsadói karrier.

Számos élethelyzet akad, amikor mások tanácsára van szükségünk: párkapcsolat, pénz, lakásfelújítás, öltözködés, vállalkozás. A nehézséget itt főként az adja, hogy miként ismerteted meg magadat az emberekkel, és miként nyered el a bizalmukat. A legtöbb tanácsadó ismerősökön, ajánlásokon keresztül jut újabb ügyfelekhez, de az online marketing is rendkívül hatékony tud lenni hosszabb távon.

Pénzügyi témában népszerűek az online termék-összehasonlító oldalak is. Az ügyfél online kiválasztja a neki megfelelő bankszámlát, lakáshitelt, nyugdíjbiztosítást, és a tanácsadó már csak a szerződéskötéshez kell.

Példa: Pongor-Juhász Attila, Szőke András, Bank360

19. Tanítsd, amit tudsz

A tanácsadó egy-egy alkalomra ül le az ügyfeleivel. A tanár ezzel szemben általában hosszabb ideig dolgozik, kevesebb emberrel. Nagyon sokan keresnek magántanárokat, és itt nem csak az iskolásokra gondolok. Sokan kínálnak angol nyelvleckéket Skype-on keresztül, de oktathatsz akár számvitelt, vagy matekot is, ha ahhoz van kedved.

Előnye ezeknek a tantárgyaknak, hogy elég őket egyszer, mélyen megtanulnod, utána nagyjából ugyanazt kell majd leoktatnod, szinte mindenkinek. Ha már kialakult egy jó tanterved, akkor a folyamatokat automatizálhatod, vagy ki is szervezheted. Csinálhatsz saját online nyelviskolát, oktató applikációt, online tananyagokat, vagy felvehetsz tanárokat, akik helyetted oktatják az anyagot.

Példa: Goangol, Mateking

20. Online tréning, képzés

Ez a vállalkozási ötlet hasonlít az előzőre, de gyakorlatilag az élet minden területén alkalmazható, ha online oktatóanyagokat, tréningeket, képzéseket gyártasz. Nagy előnye ezeknek, hogy elég csak egyszer jól összefoglalva elmondanod amit tudsz, utána már csak az értékesítéssel kell foglalkoznod.

Az oktatóanyagokat árulhatod te magad, kiadhatod affiliate partnereknek jutalékért cserébe, vagy regisztrálhatsz nagy oktatónyag-gyűjtő oldalakra, és rájuk is bízhatod az értékesítést. Ilyen oldal például a Udemy, ahol sok ezer képzés közül lehet választani. Magyar nyelven egyelőre alig vannak oktatások, így akár ezzel is ki tudsz tűnni.

Oktatóanyagot pedig tényleg bármiről csinálhatsz: kertészkedés, főzés, művészet, kreatív hobbi, lakberendezés, stb…

Példa: Wpkurzus, Otthonfa, Photoshopfelhő

21. Hivatásos gamer, streamer

Ez nem a tipikus vállalkozási ötlet, ami elsőre beugrana, de egy jó példa arra, hogy bármiből meg lehet élni, akár a hobbidból is. Erre nagyon jó példát jelentenek a hivatásos gamerek, akik valamilyen népszerű játékkal játszanak, és azt streamelik, azaz osztják meg, mint műsort.

Vállalkozási ötlet: streamer

Az ilyen típusú műsorszolgáltatásból több bevételi forrás is keletkezik:

  • A Youtube fizet a nézettségért, vagyis a reklámok után
  • A Twitch fizet az előfizetők után (50%, jellemzően 2,5 dollár / fő)
  • Különböző szponzorok támogatják a játékosokat
  • A nézők adományokat küldenek
  • A különböző nevesebb tornákon pénzdíjakat lehet nyerni

Kiszámoltam, hogy egy általam kedvelt Hearthstone játékos körülbelül mennyit keres. A fenti forrásokból összesen nagyjából havi 4-6 millió forintos bevételre tesz szert, és ő nem a legtöbbet követett játékos és youtuber. Ha tehát szeretnéd, hogy a játékról szóljon az életed, és hajlandó vagy ennek minden áldozatát és kockázatát is vállalni, akkor ez is egy járható út.

Példa: Thijs, Trump

22. Saját blog / vlog

Ha szeretsz szerepelni, mindenről van véleményed, esetleg van egy téma, amiben sokan kíváncsiak rád, akkor simán indíthatsz egy blogot, vlogot. A témát abszolút te határozhatod meg: szórakoztathatsz, kritizálhatsz, politizálhatsz, de akár tanácsokat is adhatsz, taníthatsz is. Minél inkább széles a célközönséged, annál több látogatóra számíthatsz, ahogy telik az idő.

Kérdés persze, hogy miként akarsz pénzt szerezni a blogolásból, vlogolásból. A legtöbben arra gondolnak, hogy majd a reklámbevételkből fognak megélni, de ez aligha következik be gyorsan. Bár sokminden függ a témától, elég nagy látogatottság szükséges ahhoz, hogy abból tisztes megélhetésed legyen.

Viszont nem muszáj csak egy bevételi forrásra támaszkodnod. A blogod lehet egy marketing stratégia része is. Ahogy ezt nálam is láthatod: a blog csalogatja az olvasókat, de a honlapomon számos értékes anyagot találsz, amit pénzért lehet megvenni. Az olvasók egy része érdeklődik például a pénzügyek, befektetések iránt, így lehet, szívesen megveszik a könyvemet.

Az sem gond, ha nincs saját terméked: számos cég ajánl affiliate partnerséget. Ez annyit tesz, hogy ha te közvetítesz számukra vásárlót, vagy feliratkozót, akkor te jutalékot kapsz az ő vásárlásaik után. Ez a jutalék jellemzően 20-50%! Ha például egy gasztro blogot indítasz, akkor kereshetsz oktatókat, akik főzőtanfolyamokat árulnak, vagy könyveket, workshopokat, és közvetíthetsz hozzájuk látogatókat, vagy megcsinálhatod a saját termékeidet is.

Szabadúszó vállalkozási ötletek

Szabadúszók alatt most azokat a vállalkozási ötleteket értem, amikor másoknak gyártasz valamit, és azt a projekt végén átadod. Míg a tanácsadók esetében a tudás kerül megosztásra, itt valamilyen konkrét eredményért fizetnek a megrendelők.

Sok cég szeret kiszervezni bizonyos tevékenységeket, melyek nem kapcsolódnak a cég fő tevékenységi köréhez. A következő vállalkozási ötletek erre építenek.

23. Salesautopilot kivitelező

Amikor elmegyek egy-egy vállalkozóknak szóló képzésre, mindig megdöbbenek, mennyien akarnak új vállalkozást indítani. Rengeteg embernek van szüksége honlapra, és a honlap mögött futó szoftveres támogatásra. A honlap önmagában ugyanis egy statikus valami: kell mögé egy marketing rendszer, ami intézi a feliratkozásokat, hírleveleket, vásárlásokat.

A hazai piacon egyedülállóan erős a SalesAutopilot szoftver ezen a területen. Én is ezt a szoftvert használom, mert programozói tudás nélkül is gyakorlatilag szinte bármit meg lehet valósítani benne. Például a Tudástár Klub előfizetéses rendszere a kártyás fizetéssel, vagy a könyv megrendelése és teljesen automatizált házhozszállítása is ennek a szoftvernek a segítségével történik.

A szoftvert kitanulni nem annyira vészes, egy technikai szemléletű egyén nagyjából 1 hónap intenzív gyakorlással elég jó szintre tud fejlődni, nem is beszélve arról, hogy ma már vannak szakmai fórumok, ahol gyorsan lehet kérdezni, ha valaki elakad. Egy Salesautopilot kivitelező viszonylag könnyedén meg tud keresni 300-600 ezer forintot havonta, KATA-s vállalkozóként.

Az ügyfélszerzéshez érdemes vállalkozói közösségekbe és Facebook csoportokba csatlakozni, eljárni a találkozókra. A legtöbb megrendelést egy rövid beszélgetés, ismerkedés, némi önzetlen segítség után lehet megszerezni.

Példa: Goldfunnel, Automatizaltertekesites

24. WordPress weboldalfejlesztő

Az előzőhöz hasonló vállalkozási ötlet, sőt talán azzal kéz a kézben járva a leghatékonyabb. Ez az oldal is WordPress alapú, én magam csináltam, minimális programozási tudással, amit netről szedtem össze. Bárki képes megtanulni a WordPress weboldalak készítését, és elég magas fizetésre lehet szert tenni vele.

Egy honlapért jellemzően 300-500 ezer forintot lehet elkérni, és egy hónap alatt két honlapot viszonylag könnyedén meg lehet csinálni, ha gyorsan dolgozol. Eltekintve attól, hogy mint a Salesautopilot, mind pedig a WP fejlesztés elég robot munka, és sok időt elvisz az ügyfélszerzés, és az ügyfelekkel való kapcsolattartás, mindkettő egy tuti irány, ha gyorsan akarsz jól keresni.

Mindét üzlet hátránya, hogy nehéz továbblépni, ugyanis amikor már csapat kell, és nem egyedül dolgozol, hirtelen a kommunikációs és tervezéses feladatot megbonyolítják a munkafolyamatokat. Így bár gyorsan lehet jó fizetést elérni, nehéz skálázni. Előnye viszont, hogy némi angol tudással akár külföldre is készíthetsz rendszereket, ahol a fizetés viszont a fent írtak többszöröse is lehet.

Példák: Wpmaster, Wpweboldalkeszites

25. Virtuális asszisztens

Ez is egy népszerű vállalkozási ötlet mostanában. Sokan megunják, hogy alkalmazottként bejárjanak dolgozni egy irodába, és szabadabb életet szeretnének. Ha jól szervezett vagy, jól kommunikálsz, és kézben tudod tartani a dolgokat, akkor ez is egy jó vállalkozási ötlet.

Itt valójában az idődet adod el, legalább is eleinte. Arról van szó, hogy kisebb adminisztrációs munkákat, esetleg marketing feladatokat végzel el cégeknek, de nem mint alkalmatzott, hanem mint vállalkozó. Így egyrészről szabadabb vagy, másrészről akár az adózásod is kedvezőbb lehet. A bruttó béredből vállalkozóként jóval többet ki tudsz szedni.

Ráadásul a cégek is hajlandóak arányaiban többet fizetni neked, hiszen nehezen találnának embert 2-3 órában, teljes időben pedig gyakran nem akarnak felvenni valakit. Tipikusan jó célközönség a kisvállalkozások, egyéni vállalkozók. Ha jól végzed a munkádat, gyorsan betelik majd a naptárad, és akkor azon kell majd gondolkodnod, hogyan tudsz növekedni.

Ez egy tipikusan könnyedén elkezdhető vállalkozási ötlet, amit utána magasabb szintre is tudsz emelni. Te már felvehetsz teljes munkaidőben valakit, akit betanítasz és kvázi bérbeadsz más cégeknek. Ha jól megszervezed a folyamatokat, akkor hatékonyan fogsz tudni dologzni, és elég magas órabért tudsz keresni. Jellemzően itthon nagyjából 3.000 Ft / óra várható kezdetben, ha külföldre dolgozol, akkor ennek többszöröse.

Ha külföldre dolgoznál, akkor érdemes lehet regisztrálni a szakember kereső oldalakra is.

Példa: Upwork, Fiverr

26. Üzleti szolgáltatások

A tudásodat szolgáltatás formájában is el tudod adni. Ilyen klasszikus vállalkozási ötletek a jogász, vagy a könyvelő. Alighanem ha ilyen pályát választasz, akkor első körben egy elég mély tanulás előzi meg a vállalkozást, valamint nem árt némi gyakorlatot is szerezni.

Ezekben a szakmákban a specialisták keresnek a legjobban. Nem az általános jogász, hanem a céges felvásárlások specialistája. Nem az általános orvos, hanem a szívsebész. Nem a sima pénzügyes kolléga, hanem a banki, biztosítási könyvvizsgálásban jártas szakember.

Ennél a vállalkozási ötletnél is felmerül a kérdés, hogy te magad akarod-e hosszú távon végezni az adott szolgáltatást, vagy inkább rendszert építesz. A rendszerépítés több munka, nehezebb, hiszen ki kell találnod, miként motiválod és oktatod majd az alkalmazottakat. Viszont annál kifizetődőbb, hiszen sokkal több szabadságot adhat később.

27. Programozó szabadúszó

Az egyik legjobban kereső szakma ma a programozás, és ez aligha fog megváltozni a következő 5-10 évben. A közhiedelemmel ellentétben viszonylag könnyen tanulható, ha valakit érdekelnek a különböző programnyelvek. Nem szükséges elvégezned egy egyetemet ahhoz, hogy programozó lehess, a tapasztalatokból sokkal gyorsabban tudsz ugyanis tanulni.

Ezért jöttek létre a különböző gyakorlati képzést kínáló programozói iskolák, amelyek nem csak alapos tudást, de munkát, és fizetést is garantálnak a képzés végén. Ilyenek például a Codecool, vagy a Greenfox.

Python, Java, vagy C++ fejlesztőként az ajtók kinyílnak előtted, és bárhol a világon könnyedén kaphatsz munkákat – akár otthonról dolgozva. Nem ritka, hogy programozók havi millió felett keresnek akár itthon is, de külföldön is viszonylag gyorsan lehet találni havi 3 ezer eurót fizető állásokat.

A szakma hátránya lehet, hogy igen favágó munka tud lenni: ülsz a gép előtt, és kódolsz. A jobbak éppen ezért igyekeznek a projektmenedzsment irányába továbbfejlődni, így IT projekteket vezetve egy sokkal izgalmasabb, változatosabb munkát végezhetnek, mint vezetők.

28. Szövegíró, cikkíró

Íme, egy vállalkozási ötlet azoknak, akik a kódolás helyett inkább az írást szeretik: írhatsz cikkeket, blogokat, elemzéseket, posztokat, és bőven lesznek olyan cégek, akik ezért igen sokat fizetnek neked. Legalább is akkor, ha jól tudsz írni.

Na de nem kell sok-sok szépirodalmat olvasnod ahhoz, hogy hasznos dolgokat írj! Valójában rengeteg információ fent van az interneten, így egy blogcikk megírásához tengernyi segítséged van. Itthon egy átlagos blogcikk ára nagyjából 15-20 ezer forint, az olyanok, amiket az én blogomon látsz, kb. 40-50 ezer forintot érnek. 6 darab cikkért havi 300 ezer forint? Nem is rossz…

A másik nagyon jól fizetett ága ennek a szakmának a marketingszövegírás. Egy weboldal szövege határozza meg, hogy mennyi lesz az eladás: a szöveg ad el. Márpedig egy pár százalékos értékesítési növekedés elég sokat megér egy cégnek, így egyetlen oldal szövegéért is igen sokat el lehet kérni. Kis cégektől nagyjából 50, nagyobbaktól akár több százezer forintot is el lehet kérni egy szövegért.

Példa: marketingszoveg, honlapszovegiras 

29. 3D modellezés, videóanimáció

Ismét csak egy otthonoról végezhető és megtanulható szakma: ha érdekel a modellezés, vagy a videókészítés, akkor vágj bele! Rengeteg ingyenes oktatóanyagot találsz a különböző szoftverekre (pl Youtube-on), amelyeket kitanulva igen szép summát tehetsz zsebre. Az egyik ilyen szoftver az After Effects, amiben sok profi film animációja is készül.

Vállalkozási ötletek: videó

Kezdheted kicsiben, és készíthetsz modelleket, vagy videó effekteket, amiket sablonként tudsz eladni a különböző sablon piactereken, mint az Envato.com. Ahogy fejlődsz, egyre nagyobb megbízásokat kaphatsz, és igen izgalmas projektekben vehetsz részt.

Több ismerősöm is van, aki a 3D modellezésből keres nagyon magas összegeket, pedig saját maguktól, autodidakta módon tanulták ki. Társasjátékokhoz készítenek figurákat, vagy éppen egy gyerekjátékhoz formázzák meg a mesefigurát, amit később műanyagból gyárt le a cég. A 3D nyomtatás újabb ajtókat fog kinyitni, és a számítógépes effektek sem fognak elfogyni a filmekből.

Helyi vállalkozási ötletek

Végül pedig vannak azok a vállalkozási ötletek, amelyek egy adott helyhez kötődnek, és fizikai üzletük van, boltjuk, vagy adott területen tevékenykednek. Ezek helyi vállalkozások, amik jellemzően nem tudnak például határon átnyúló szolgáltatásokat kínálni, ugyanakkor a helyi jellegük miatt kisebb konkurenciával kell szembenézniük.

30. Fitness, jógaoktató

Már volt róla szó, hogy milyen sokan foglalkoznak ma már azzal, hogy egészségesek legyenek. Ennél több embert már csak a külseje érdekel 🙂

A szépség + egészség ígéret nagyon kecsegtető, így mindig jó vállalkozási ötlet, ami ilyen igényt képes kielégíteni. Sokak számára amúgy sem pálya az irodai munka, mert szeretnek mozogni, táncolni, tornázni, jógázni. Nekik érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy esetleg saját személyi edző vállalkozást, vagy akár saját stúdiót is nyithatnak.

A formás test, egészséges életmód üzenetek jól terjednek a közösségi médiában, főként az Instagramon és Facebookon. Érdemes lehet megnézni néhány közkedvelt edzőt, trénert: Mit kommunikál? Mit ad el? Mennyiért adja? Hányan vásárolnak? Hányan lájkolják a posztjait?

Ez alapján egy egész jó becslést lehet adni az üzlet megtérülésére. Alighanem kezdetben az időd értékesítése a legegyszerűbb, később pedig folyamatosan átállhatsz a drágább, nagyobb csoportos, vagy online programokra, amelyek kevesebb időt, és több pénzt jelentenek.

Az iparág hátránya, hogy nagy a verseny, de helyi szinten kicsiben elkezdhető, és kitartással, sok munkával igazán nagyra növeszthető. Előnye, hogy azzal foglalkozhatsz, amivel szeretsz, és egy egészséges, sportos életet tarthatsz fent, amiért még pénzt is kaphatsz.

Példák: Rubint Réka, Béres Alexandra

31. Offline magazin

Az online olvasás igen elterjedt lett az elmúlt pár évben. Egyre több magazin és hírújság költözött át az online térbe. Ezek a trendek viszont gyakran hívnak elő kontra trendeket, amelyek pont az ellenkező irányba hatnak. Ha mindenki online csoportosul, megnő az igény a jó offline olvasmányok iránt.vállalkozási ötlet - magazin

Nem rég kapcsolatba kerültem egy céggel, akik egy offline magazint készítenek. A célcsoport főként vállalatvezetők, menedzserek, és az üzleti modell lényege, hogy minél több irodába, rendelőbe, váróba bekerüljön az újság, amiben aztán hirdetéseket helyeznek el, amiből a pénz érkezik. A nyomtatott média még mindig egy közkedvelt márkaépítési módszer a nagyvállalatok körében, és ez alighanem így is marad.

Az igényes offline kiadványokban szívesen hirdetnek a vezetőket, jól kereső alkalmazottakat célzó cégek: óra, autó, ruházat, utazás, parfüm.

Ha a magazinodat ráadásul tematizálod, tehát adsz neki egy témát, akkor még inkább magára fog ismerni a célcsoport: könnyebb eladni a hirdetéseket, ha egyértelműen látszik, kik fogják olvasni, és azok az emberek a cégnek értékesek. Ilyen magazin lehet egy divatmagazin, üzleti magazin, autós magazin, vagy technológiai magazin.

Az üzleti modell sokféle lehet: vannak magazinok, melyek az előfizetési díjból élnek, mások kifejezetten a reklámokból.

Példa: Kontent, Business Class

32. Étterem és ital franchise

Ha gyorsétteremben, kifőzdében gondolkodsz, akkor alighanem érdemes már a kezdetektől másolhatóvá tenni a modellt. Ha sikerül ugyanis egy éttermi koncepciót befuttatni, akkor nagyon valószínűleg a többi üzlet is nyereséges lesz. Ezért érdemes tehát az elején akár több dologgal is próbálkozni.

Bár az egészséges életmód egyre divatosabb, még mindig nagyon nehéz olyan gyorséttermet találni, ami minden igénynek megfelelne. Szerintem egy jó piaci rés lenne egy vegán, vagy fitness gyorsétterem. Azok ugyanis, akik nem akarnak zsírosat, hízlalót, esetleg tésztákat enni, elég nehezen találnak maguknak helyet, ahol „gyorsan bekaphatnak valamit”. Éppen ezért árban többet is el lehet kérni egy ilyen jellegű ételért.

Egy másik nagyon jó koncepció a strandokon (és utóbbi időben a plázákban is megjelent) Mojito Lemon. Egyetlen terméket árul, a koncepció baromi egyszerű, mégis jó nagy felárral eladható az ital. Semmi egyébre nincs szükség, mint egy bérleti szerződésre a helyhez, egy egyszerű standra, és egy alkalmazottra.

Mivel én nem iszom alkoholt, számomra ez nem opció, és elkezdtem tovább gondolni: mi lenne, ha hasonló koncepcióban kávé alapú italokat árulna valaki? A Starbucksban lehet kapni például Cold Brew nevezetű kávét, ami egy híg, hideg áztatott kávé. Ideális lehet forró nyári napokra, és lehetne még ízesítésekkel tunningolni rajta.

Példa: Wasabi, Mojito Lemon

33. Automatizált italkiszolgáló

Nemrég voltam egy szórakozóhelyen, ahol nagyjából 40 percet kellett sorbaállni az italért. Képzeld el, hogy ott volt több ezer ember, és nem tudtak vásárolni, mert akkora volt a sor. Borzasztó frusztráló volt vendégként, és hatalmas veszteség volt a helynek is. Bár a buli így is hatalmas siker volt, ennél jóval többet kereshettek volna a szervezők, ha gyorsabban jutnak a vendégek italhoz.

Elég ha belegondolsz abba, hogy hányszor van olyan, hogy ha a pincér nem jön oda, akkor nem rendelsz. Ha megkérdezi, kérsz-e még, akkor pedig rábólintasz. Ha ott van előttünk az ital, csak egy karnyújtásnyira, akkor sokkal könnyebben mondunk igent.

Ebből jött a felismerés, hogy a szórakozóhelyeken miért nem tudnak az emberek maguknak csapolni: mindenkinél ott van a bankkártya, és simán megoldható lenne, hogy odamegy valaki egy automatához, és egy adag sört, vagy felest kitölt magának, kártyával pedig gyorsan fizet. Kocsmáknál ugyanez az asztalok mellé is telepíthető lenne.

Annyira megtetszett az ötlet, hogy rákerestem, és lám-lám, már van is ilyen! Nem sok, úgy látszik nem egy régi piacról van szó, de azt gondolom elég könnyen értékesíthető egy ilyen rendszer. A szórakozóhelynek simán megtérül néhány buli alatt a rendszer telepítése. A biznisz már csak azért is nagyon jó, mert a telepítésen felül egyéb bevételi források is kihasználhatók, mint például a karbantartás, tranzakciós költség, vagy a szoftverhasználati díj.

Az árazás így rugalmasan alakítható: akár ingyenesen, vagy nagyon olcsón is telepíthetők a gépek, és a haszon keletkezhet a szoftver havidíjából, a karbantartásból, vagy jutalék alapon is.

Példa: PourMyBeer, PubInno 

34. Újhullámos kávézó

Nagyon sok kávéző van, és tapasztalataim szerint Magyarországon egész jól állunk a kávékultúrát illetően.

A kávéfogyasztás új fénykorát éli, és a fogasztók egyre inkább keresik a minőségi kávékat. A kávézó ezen kívül egy közösségi térként, valamint sokak számára egyfajta irodaként, vagy második otthonként is funkcionál. Mivel egyre többet dolgoznak online, a gyors internettel redelkező, hangulatos kávézók egyre több embernek jelentekenek ideális helyszínt a munkához.

Ami nagyon fontos, hogy jó helyen nyitod-e a kávézót: ideális helyszínt jelenthetnek a plázák, esetleg az irodaházak, sétálóutcák. De egy olcsóbb, kietlenebb helyen nagyon könnyen rosszul végződhet a vállalkozásod. Alighanem itt nem éri meg a spórolni a bérleti díjon.

Kezdésként számos franchise rendszerbe is beléphetsz, így megkapod a tudást, és némi szakmai segítséget is. Kezdésnek mindenképpen jó lehet, később pedig dönthetsz úgy, hogy függetlenként folytatod, esetleg saját hálózatot építesz fel. A belépési költség viszonylag magas, számításaim szerint nagyságrendileg 20 millió forintra van szükség egy jó kávézó létrehozásához.

Példák: Starbucks, Frei kávézó

35. Ingatlan befektető

Sokan kérdezitek, hogy jó befektetés-e az ingatlan. Nos, ez egy érdekes kérdés, ugyanis van, akinek igen, van, akinek nem. Az ingatlanok esetében ugyanis könnyebb mellényúlni, mint mondjuk egy részvénynél. Míg minden Apple részvény ugyanolyan, ez aligha mondható el mondjuk a budai kertesházakról.

Az ingatlanpiac illikvid, vagyis nehezen pénzzé tehetők az ingatlanok, és az árak sem annyira nyilvánvalóak, mint az értékpapírok esetében. Ez egyszerre hordoz magában kockázatot, és lehetőséget is. Egy olyan ingatlanbefektető, aki hajlandó rászánni az időt, látja a lakásokban rejlő lehetőségeket, veszélyeket, több módszerrel is lehet sikeres.

Egyrészről kereshetsz például felújítandó, vagy árverezett ingatlanokat, melyeket áron alul megvásárolsz, majd felújítasz, és tovább adsz. De ugyanígy akár bérbe is adhatod ezeket az ingatlanokat, és akár banki hitellel újrafinanszírozhatod, amiből újabb ingatlanvásárlást tudsz kivitelezni. Ezt csinálhatod lakásokkal, vagy családi házakkal, üzlethelyiségekkel is.

Természetesen itt is a gyakorlat hozza meg a tapasztalatot, érdemes óvatosan kezdeni, sokat tanulni a témában, és mindent előre eltervezni.

36. Ingatlan- és albérletközvetítés

Ha vásároltál már ingatlant és próbálkoztál ingatlanközvetítőkön keresztül, akkor alighanem volt néhány kellemetlen tapasztalatod. Van olyan ismerősöm, aki ezt használta ki, és elkezdett tényleg minőségi szolgáltatást nyújtani, mint ingatlanközvetítő, és hamarosan felfutott a vállalkozása. Ezt később leadta az alkalmazottaknak, és ma már szinte minden megy magától.

Vannak piacok, amik egyszerűen csak el vannak rontva: sok a kókler, amatőr, sok a rossz tapasztalat. (Ilyen a pénzügyi tanácsadás is!)

Ezek a piacok csak arra várnak, hogy valaki végre megreformálja őket. Könnyen ki lehet tűnni ugyanis a sok rossz példa között, ráadásul egy igen bizalmi dologról van szó, ezért az embereknek ilyen témában fontos a törődés.

Bárki lehet ingatlanközvetítő, nem kell hozzá túl sok dolog, mindössze egy gyors tanfolyam. Ha érdekelnek az ingatlanok, és hajlandó vagy jobban csinálni, mint mások, akkor ez is egy jó vállalkozási ötlet, egy csomó mintával.

37. Szállítás, futárszolgálat

Volt már veled olyan, hogy nap közben kellett volna elküldened a csomagot, és fontos lett volna, hogy aznap megérkezzen? Erre kínálnak megoldást a biciklis futárok, akik városon belül néhány órán belül kiviszik a küldeményeket. Természetesen valamivel drágábbban dolgoznak, mint a posta, de cserébe sokkal gyorsabb, kiszámíthatóbb.

A másik érdekes üzleti ötlet, ami sokaknak bejött, hogy az oszkar.com weboldalon keresztül vállalnak fuvarozást két város között. Egy út például Budapest – Szeged között 2.300 Ft, melyből 2.000 Ft marad körülbelül a szálítócégnél. 8 fős kisbuszokkal szállítanak, szinte mindig, mindegyik tele van. Már van olyan vállalkozás, ami egyszerre 2-3 autóval csinálja, napi 8-12 fuvart.

Akár személy, akár csomagszállításon gondolkozol, lehetsz kreatív: keresd meg azt a piaci rést, ahol az embereknek problémájuk van. Például a napon belüli szállítás a városodban, vagy a lassú és drága vonatozás, amit felváltott az oszkar.com.

Fontos, hogy számolj a költségekkel is: az autó amortizációja, üzemanyag, alkalmazott órabére, biztosítások…

Példa: HajtásPajtás, Oszkar.com

Tippek, ha vállalkozni szeretnél

Természetesen még rengeteg vállalkozási ötletet és kategóriát lehetne felsorolni. Ami ennél is fontosabb viszont az, hogy az adott ötletet miként fogod kivitelezni…

Tapasztalataim szerint a legtöbb kezdő vállalkozó túl sokat agyal a tökéletes vállalkozási ötleten, majd amikor dönt, akkor pedig túl gyorsan belevág.

Valójában végül szinte csak érzésből kezd bele egy ötletbe, és ezért nagyon sokan hamar megégetik magukat. Egyrészről túl gyorsan akarják a sikert, másrészről pedig nem terveznek megfelelően.

Hol van a fedezeti pont?

Nem kell 100 oldalas üzleti tervet készíteni első körben, de alighanem érdemes számolgatnod egy vállalkozás tervező kalkulátorral, amiben összegyűjtöd a költségeidet, a tervezett kiadásaidat, a becsült forgalmat, és megnézed, mennyi idő, mire nullára jön ki vállalkozás.

Ez lesz a fedezeti pont, avagy break-even point. Érdemes megbecsülni, hogy mennyi pénzt éget el összesen a vállalkozás, mire eléri ezt a pontot, ugyanis ekkora kezdőtőkére lesz szükséged az induláshoz. Szintén becsüld meg az időt, ami szükséges az induláshoz.

Honnan lesznek látogatók?

A másik nagy hiba, amit sorozatosan látok, hogy az emberek valamiért azt gondolják, hogy a weboldal meg a blog megoldja majd a vevőszerzést. Azt gondolják, hogy elég kitenni a világhálóra egy honlapot, és az majd termeli a látogatókat, vevőket, és nekik csak a kiszolgálással kell foglalkozni. Ez alighanem abból fakad, hogy vevői szemmel valóban honlapokon keresztül vásárolunk.

A gond csak az, hogy ha te kiteszel egy ötmilliomodik weboldalt most a netre, azt éppúgy senki nem fogja látni, mint a többi sok millió weboldalt, aminek egy darab látogatója sincsen. Vagyis az egész marketing folyamatnak NEM a weboldalad és nem a blogod lesz a kezdete. Akkor mi?

Ez már egy jó kérdés, ugyanis valahogy az embereket rá kell terelned a weboldaladra, blogodra, Youtube csatornádra. Ennek pedig alighanem költsége lesz.

Nincs egyetlen és legjobb megoldás

Használhatsz hirdetéseket, találkozhatsz ügyfelekkel személyesen, csinálhatsz hideghívásokat, építhetsz közösségeket. Arra készülj fel, hogy bármit is tervezel, ha nem hirdetsz, akkor a növekedésed csak töredéke lesz annak, ami hirdetésekkel elvárható. Ha az ügyfélszerzést hirdetésen keresztül kezded meg, akkor pedig gondold át, hogy a vállalkozásod célcsoportja egyáltalán elérhető-e könnyedén.

Mert tök jó ötlet lenne például céges vagyonbiztosításokat eladni online. A gond csak az, hogy nagyon nehéz elérni a vállalati döntéshozókat egy ilyen száraz témával. Hogyan célzod meg őket? Hol jelenik meg a hirdetés? Ha ezekre találsz választ, akkor kirajzolódik a fejedben a pontos folyamat, amint a hideg emberekből ügyfél lesz.

De ha a folyamat már elméletben sem fog működni, akkor kár nagy lendülettel belevágni.

Inkább tesztelj, és bukj gyorsan!

Inkább indulj kicsiben: kezdj egy olcsó weboldallal, és próbáld ki a hirdetéseket, amiket futtatnál. Például fektess be 10.000 forintot egy Adwords hirdetési kampányba, és nézd meg, hogy az adott kulcsszavakra milyen áron, és mennyi kattintást kapsz. Ez lehet majd az üzleti tervedben a kattintási költség, ami egy látogatót jelent majd a weboldaladra.

Aztán számolj azzal, hogy a látogatók X%-a fog vásárolni. (Jellemzően 1-2% egy webshop esetén.) Kijön a matek? Lesz elég látogatód és vásárlód? Egyáltalán keresik elegen a terméket, amit kitaláltál? Milyen más csatornákon tudsz még hirdetni?

További vállalkozási ötletek

Nézd meg a kommenteket is!

Nekem ezek az ötletek jutottak eszembe, de szívesen látnám a te ötletedet is! Írd meg kommentben, hogy szerinted milyen vállalkozást lenne érdemes csinálni, és nézd meg, mit reagálnak rá mások! Ez egy remek tesztelés, és hidd el, nem kell tartanod attól, hogy más lenyúlja az ötletet.

Amint a cikk elején is írtam, nem az ötlettől lesz valaki sikeres: nagyon ritka, hogy titokban kell felépíteni egy vállalkozást, mert bárki ellopná. Gondolj bele: ha valaki ennyire tettre készen áll a vállalkozáshoz, akkor az alighanem már belekezdett valamibe. Nem a te ötletedre vár…

A másik, hogy érdemes olyan ötletet találni, vagy az ötletet úgy személyre szabni, hogy az téged tükrözzön. Így nem másolható. Nézd meg például ezt a weboldalt… Ez abszolút én vagyok. Hiába van itt az ötlet, hogy csinálj egy pénzügyi blogot, mégsem állsz neki, hogy leelőzz engem hazai pályán. Persze, lesz, aki esetleg igen, de nem azért, mert most bedobtam az ötletet.

Merd megosztani a vállalkozási ötleted, mert a visszajelzések alapján már azelőtt tudsz rajta csiszolni, mielőtt komolyabb elköteleződést vállalsz. Érdemes főként a célcsoportnak mesélned róla, és figyelni, miként reagálnak!

Klikk ide, és töltsd le a vállalkozás tervező Excelt, és számold ki, jó-e a vállalkozási ötlet, amit kigondoltál!

Van olyan vállalkozási ötleted, amit szívesen megosztanál másokkal? Esetleg kitaláltad, de nincs időd megvalósítani, de örülnél, ha más hasznát venné? Oszd meg alább kommentben, és nézzük meg, mit szólnak hozzá a többiek!

Hasznosnak találtad? Szeretnéd folytatni a tanulást?

Iratkozz fel, és hetente küldök egy összefoglalót a legjobb anyagaimról!