Az elmúlt néhány évben nagyon rákaptunk az utazásra, és meg kell, mondjam jó befektetésnek gondolom ezeket az élményeket. Ha az utazás olcsón kijön, akkor meg pláne! Szinte minden utunk során okosabban térünk haza, mint ahogy elmentünk, és rengeteg tapasztalatot hozunk magunkkal.

Ez egyrészt az utazás velejárója is, de másik oldalról szerintem annak is sok köze van hozzá, ahogyan mi utazni szoktunk. Nem csak a költségeket tartjuk alacsonyan, de keressük, miként hozhatjuk ki a legtöbbet az utunkból, és miként ismerhetjük meg a leginkább az adott kultúrát az utunk során.

Az utazás számomra egy kitűzött cél, és nem csak úgy megtörténik…

Az ehhez a cikkhez készített utazási költségvetés-tervező kalkulátort innen tudod letölteni: Utazási költségvetés-tervező

Már csak azért is jó dolog utazni, mert az élményekre költött pénz jobban boldogít, mint a tárgyak (A pozitív pszichológia szerint, hosszabb ideig leszel boldog tőle). Mi alapvetően sokak szerint valószínűleg minimalista életet élünk, tehát nincsenek túl drága holmijaink – ami van azt is használtan vettük. Viszont így több pénzünk marad befektetni, és utazni. (A két dolog, amit a legjobban szeretek.)

Összeszedtem 11 tippet, melyekből igyekeztem kihagyni a sablonos „stoppolj”, vagy „szállj át többször” dolgokat, amelyek valójában több macerát jelentenek, mint amit megspórolsz vele.

Fókuszáljunk inkább az ár / érték maximalizálására, hogy az utazás tényleg élmény legyen…

1. Látogass meg ismerősöket!

Ez nálunk a TOP 1, és nem csak azért, mert spórolhatunk vele.

A szállás költsége általában az utazási költség igen nagy részét kiteszi, amit megspórolsz, ha egyáltalán nem kell szállást fizetned.

Nem tudom, te hogy állsz ezzel, de nekünk lassan több barátunk és rokonunk él külföldön, mint idehaza. Sokan ezen sopánkodnak, de szerintem ennek van egy elég jó oldala is: van okod meglátogatni őket!

Akikhez megyünk, örülnek, hogy ismerős arcokat látnak, és szívesen vezetnek körbe a városban. Mivel már egy ideje kint élnek, jobban ismerik a várost, tudják, mik a jó helyek, és gyakran a helyi barátaiknak is be tudnak mutatni minket. Azonnal fejest tudunk ugrani a kultúrába, nem kell idegenvezető, aki a sablonos körtúrát nyomja, hiszen mi rögtön a helyiekkel tudunk mozogni.

Nem rég például Finnországban voltunk, ami az egyik legdrágább ország Európában, ráadásul nincs is közel. 5 napot töltöttünk ott, és nem sajnáltuk a pénzt kipróbálni a dolgokat. Mégis fejenként 96.500 forintból kihoztuk az utat:

(Szeretnél értesítést kapni az új videókról a Youtube-on? Klikk ide, és iratkozz fel a Youtube csatornámra!)

Az egyik legfontosabb dolog az életben, hogy milyen kapcsolatot ápolunk más emberekkel. A karrieredben és a szemléleted fejlődésében is sokat jelenthet, ha vannak barátaid külföldön. Ne hagyd hát parlagon ezeket a kapcsolatokat, inkább ragadd meg a lehetőséget, és látogasd meg a külföldön élő ismerőseidet!

2. Válassz okosan szállást!

Ha mégsem ismerősökhöz mész, akkor viszont laknod kell valahol. A lakhatás márpedig arányaiban véve igen drága, gyakran az utazási költség felét is kiteszi. De sok függ attól, hogy milyen szállást választasz, és hol rendeled azt meg. (Legyél tudatos vásárló!)

Sokan úgy utaznak, hogy ha már nyaralás, akkor valami „puccos” hotel. Mi rájöttünk, hogy utálunk a szálláshelyen lenni, mert folyton úgy érezzük, kimaradunk a pörgésből. Nem vagyunk egy otthonülő típusok, és főként nem akarjuk a lábunkat lógatni az 5 csillagos szállodai szobában, ha külföldön vagyunk.

Mivel a szállásra csak aludni járunk, mindössze két szempont játszik szerepet: a belvárostól való (időben mért) távolság, és a viszonylagos kulturáltság.

Nincsenek nagy igényeink, szóval nekünk egy három csillagos szálláshely, de egy jobb két csillagos is megfelelhet. Sokkal inkább az elhelyezkedést szoktuk megnézni. A Google Map segítségével egyszerűen megtervezheted, hogy mennyi idő a belvárostól a szálláshelyre eljutni tömegközlekedéssel, biciklivel, vagy gyalog.

utazás olcsón google map

Természetesen nem kell hotelbe menni. Egy csomó kiadó lakás is van ilyen célra az AirBnB-n, vannak Hostelek, sőt bevállalósabbak akár ingyen is utazhatnak a különböző lakásmegosztó oldalakon keresztül. (Ebbe azért némi időbefektetés szükséges, de nagyon jó kapcsolatokra lehet szert tenni.)

Nyilván érdemes a szálláshelyeket először egy szálláshely listázó oldalon megnézni, mint a Booking.com vagy a Trivago. Ezt követően, ha megvan a szállás, akkor megér egy próbát, ha felhívod őket, és megpróbálsz alkudni (20-30%-ot) az árból.

A Booking.com ugyanis elég magas jutalékot elkér a szálláshelytől, és megtiltja, hogy olcsóbban hirdessék meg a szobát. Vagyis, a szállásnak megéri olcsóbban adnia, ha nem a Bookingon keresztül rendeled meg, de ezt nem írhatja ki. (További spórolási lehetőségek a 11. tippnél)

3. Utazás olcsón repülővel: keress olcsó repülőjegyet!

Ha rákeresel, számos repülőjegy összehasonlító oldalt találsz, ami elvileg megmondja, hol a legolcsóbb az adott utazás. Ezekről korábban a Pénzügyi Tudakozón írtam egy összehasonlítást: repülőjegy összehasonlító oldalak.

A lényeg, hogy a Skyscanner úgy tűnik tényleg a legjobb árakat találja meg, míg a legtöbb ilyen oldallal vigyázni kell. Viszont az ilyen összehasonlító oldalakon keresztül nem érdemes foglalni: problémák merülhetnek fel, és sokszor a fizetés előtt közvetlenül plusz díjakat számolnak fel, amit a légitársaság nem. Foglalj tehát mindig közvetlenül a társaság honlapján!

Ahová mennek WizzAir járatok, ott én még sosem láttam jobb ajánlatot, mint a Wizz. A Wizzair-t azért is szeretem nagyon, mert könnyedén meg lehet keresni a legolcsóbb jegyeket. Beírsz egy körülbelüli dátumot, majd egy naptáron görgetve láthatod a többi napot is:

wizz-air-olcsó-utazás-repülő

Ezen a görgetőn szoktam megkeresni a legjobb kombinációt, így gyakran 50%-kal az átlagos jegyár alatt tudunk utazni. (9.200 Ft oda-vissza Londonba elég jó például, de Hollandiába is 12 ezer körül volt az oda-vissza út.) Ez persze akkor jó, ha tudsz rugalmas lenni. Más oldalakon is tudsz kísérletezni különböző indulási időpontokkal, csak több idő.

Érdemes szerintem 2-3 hónappal előre gondolkodni, mert vagy korán, vagy utolsó pillanatban foglalva a legolcsóbb a jegy. Last minute viszont nem mindig olcsó, szóval ha biztosan menni akarsz valahova, akkor inkább előbb, mint utóbb. Általában 1-2 hónappal indulás előtt találni a legjobb ajánlatokat.

Sokszor már egy utazás miatt is érdemes Wizz klubtagságot váltani, mert az előfizetést visszahozza az olcsóbb jegyár. Ha egy évben pedig már kétszer is használod, akkor simán spórolsz is vele.

4. Utazz kevés csomaggal!

Mi legtöbbször 4-5 napokra szoktunk utazni, mert így van időnk megismerni a helyi nevezetességeket, kicsit bele tudunk kóstolni a kultúrába, de még nem válik unalmassá. Ha kifejezetten „nyaralni” megyünk, akkor persze az utazás tarthat 10-14 napig is.

A rövidebb utak azért is jók, mert nem kell sok dolgot magunkkal vinni, de hosszabb úton is megoldható egyébként, maximum keresni kell egy mosodát. Amit sokan nem vesznek szerintem figyelembe, hogy a telepakolt bőröndöt szállítani sokszor többe kerül, mint új ruhát venni a helyszínen. Főleg, ha az ember nyaralni megy, és nagyjából fürdőruhában van egész nap.

Még Finnországba és Londonba is bőven elég volt egy hátizsák, és a ruha, ami belefért. Ha pedig nem lett volna elég, simán vettünk volna a helyszínen ruhát, és valahogy megpróbáltuk volna hazahozni.

Teljesen felesleges otthonról vinni a fogkrémet, tusfürdőt, ékszereket, háromféle váltóruhát. Úgy szoktunk elpakolni, hogy jól kombinálhatóak legyenek a ruhák akár egy fél elegáns helyre, akár túrázni megyünk. Szerintem kár túlagyalni, nem divatbemutatóra vagyunk hivatalosak, hanem kikapcsolódni megyünk.

Hosszabb útra, vagy ha többen utazunk, akkor lehet érdemes bőrönddel utazni. Ebben az esetben próbáld ki előre, mennyi hely kell, és annyi bőröndöt vigyetek, amennyit feltétlen szükséges.

A hátizsákot, vagy kis gurulós bőröndöt általában nagyon olcsón, vagy ingyen is elviheted magaddal. Viszont nem biztos, hogy felviheted a fedélzetre, márpedig ha a csomagtérbe kell betenni, az plusz időt jelent a be- és főleg a kiszállásnál.

5. Csinálj költségvetést!

Bárhogy is legyen, a legfontosabb, hogy mindenre maradjon pénzed, amire szeretnél költeni. Ehhez készítettem egy utazás tervező Excel táblázatot, amit ide kattintva tudsz letölteni.

Akár ebben a táblázatban, akár egy saját magad által készített Excelben (vagy papíron) érdemes előre átgondolni, mit szeretnétek csinálni.

utazás külföldre olcsón - tervező kalkulátor

Ha már elköltöd ezt a pénzt, költsd okosan! A mindennapok során is igaz, hogy azok az emberek, akik készítenek havi költségvetést, jobban tudják, mire megy el a pénzük ezért többet nyernek ki belőle. Mivel utazás során pár nap alatt is akár egy (vagy több) havi fizetésedet elköltöd, ne legyél rest megtervezni.

Tervezz be vésztartalékot, és oszd szét napokra a költőpénzt. Így elkerülheted, hogy utolsó nap már csak kenyérre és vízre maradjon, míg első nap olyan dolgokat is megvettél, amit utólag feleslegesnek érzel.

6. Tervezd meg a programot!

Csak azok az utazások töltenek fel, amelyek jól megtervezettek. Ha mindvégig azzal megy el az idő, hogy keresgélni kell a dolgokat, vagy fel-alá járkáltok feleslegesen, akkor az rém fárasztó és egy csomó dologról lemaradtok. Ne feledd, hogy az idő hatékony beosztása is fontos, hiszen elég sokat fizetsz azért, hogy ott legyél, így jobban teszed, ha értelmesen használod ki.

A tervezés és a költségvetés készítése pedig kéz a kézben jár. Csak ha tudod, miket szeretnél megnézni, és egyáltalán mik a lehetőségeid, akkor fogod tudni, mennyi pénzre lesz szükséged.

Az első, amit meg szoktam tenni, hogy rákeresek az adott város látnivalóira. Egyszerűen beírod a Google-be, hogy „what to see in **város neve**”, vagyis, mit érdemes megnézni az adott városban. Alighanem a Tripadvisor oldalt fogja kiadni a Google. (példa: Tripadvisor, London)

olcso utazás london

Rá fogsz jönni, hogy a legtöbb dolog ingyenes, vagy rendkívül olcsó. Londonban legalább 10 ingyenes múzeum van a belváros közepén, mégsem volt időnk egybe sem bemenni az ott töltött 4 nap alatt, annyi látnivaló volt kint is.

Ne ijedj meg, ha nem tudsz angolul: a Tripadvisor tud magyarul, és egyébként is, a Google segítségével bármilyen nyelvű oldalt le tudsz fordítani magyarra. Mi például a finn weboldalakon is el tudtunk tájékozódni.

7. Próbáld ki a helyi ízeket!

Az egyik legjobb dolog szerintem az utazásban, hogy új dolgokat, új nézőpontokat ismerhetsz meg. Még Európán belül is sok-sok érdekességgel találkozhatsz. Ezek az újdonságok nem kell, hogy drágák legyenek, mégis segítenek kreatívnak lenned, és ki tudja, lehet pont egy ilyen út során ugrik be a „nagy ötlet”.

Éppen ezért mi igyekszünk annyira elvegyülni, amennyire csak lehet. Ha a helyi gyorskaja a sült krumpli és a gofri, akkor legalább egyszer azt eszünk. Ha mindenki halat eszik, akkor azt próbáljuk ki! Ha mindenki grillezik, akkor irány grillezni!

A helyi ételek általában olcsóbbak is, de nem ez a lényeg: ételekre költened egyébként is kell. Akkor miért ne kötnéd össze a kellemeset a hasznossal?!

És ne állj meg itt: ne csak a helyi ételeket, hanem a szokásokat is próbáld ki. Sétálj az utcán, szállj fel a tömegközlekedésre, bérelj egy biciklit és tekerj be a városba. Ha egész nap taxival közlekedsz, és csak a Hop-on Hop-off buszra szállsz fel, nem fogod megismerni, milyen a helyiek igazi élete.

Meglepő, de Prágában például rendkívül megdöbbentő volt kilépni a turistáknak mutogatott övezetből. A belváros gyönyörű szép, rengeteg ember, rengeteg turista. Egyszer viszont csak úgy elkezdtünk sétálni, hogy körülnézzünk, és alig 10 percre a belvárostól már olyan volt, mintha a Blaha aluljáróban sétálnánk.

Jó tapasztalat volt, hogy ne ítéljünk elsőre, és nem feltétlen a turistaövezet adja a valós képet az ottani életről.

8. Spórolj a közlekedésen!

A helyi közlekedés árai rendkívül változóak, és a vásárolható jegyek típusai is eltérnek. Ha megtervezed az utazásod, akkor rögtön van egy képed arról, mennyit kell majd közlekedned. Ha keveset, akkor valószínűleg csak néhány jegyet kell majd venned, viszont ha többet, akkor lehet érdemes valamilyen bérletben gondolkodnod.

Bérelhetsz autót, vagy biciklit is, de mi a legtöbbször szimplán sétálni szoktunk. Séta közben egy csomó érdekes dolgot látunk: szép épületeket, parkokat, boltokat, embereket.

Itt is elég jó tapasztalatokat lehet szerezni. Sokan szidják például a BKV-t itthon, de őszintén szólva nem igazán találkoztam még olyan jól kiépített tömegközlekedéssel, mint ami Magyarországon van, főleg nem ilyen áron.

Hollandiában alig járnak a buszok, és az autókkal együtt állnak, hogy megvárják a hömpölygő biciklis tömeget. A legtöbb helyre be sem engedik őket, ezért a helyiek nem is nagyon használják a buszt. Éppen ezért ritkán jár, és drága is.

Londonban ugyan számos metróvonal van, viszont még mindig kevés ennyi emberre, és csak a metróba való lejutás is 5-10 perc séta. Ha nem, jár a metró, akkor pedig mehetsz busszal, ami a délutáni csúcsban akár egy másfél órás várakozást is jelenthet egy bedugult körforgalomnál.

utazás külföldre london

Ismét csak érdekes tapasztalatok, amiket nem találsz meg egy útikönyvben, és segítenek reálisabban látni a hazai viszonyokat.

9. Beszélgess helyiekkel!

A legjobb dolog, amit tehetsz, hogy váltasz pár szót a helyi emberekkel. Ez van, ahol könnyű, van ahol nem. Mi sem vagyunk azok a nagyon extrovertált személyiségek, akik csak úgy odamennek haverkodni a szembejövő emberekhez. De sokszor akarva-akaratlanul megszólítanak, és ilyenkor érdemes lehet pár jó kérdést feltenni:

1. Mit nézne meg a helyetekben, vagy mit csinálna?

2. Ismer-e olyan jó éttermet, amiről csak a helyiek tudnak?

3. Milyen helyi specialitás van, amit érdemes kipróbálni?

4. Milyen az élet ebben az országban? Mennyire elégedettek az emberek?

5. Mennyire könnyű munkát találni? Ő mivel foglalkozik?

Nem tudsz angolul? Nem gond. Tudtad, hogy a Google Translate telefonos applikációja valós időben lefordítja magyarról bármilyen nyelvre a mondataidat?

Megnyitod a Google translate-t, és rámondod a mondatot, majd lejátszod angolul. Visszafele ugyanez. Nem feltétlen fogsz órákon keresztül így beszélgetni, de ha le kell szólítanod valakit, akkor ez sokat segíthet.

Egy csomó dolgot le lehet szűrni a beszélgetésekből. Egyes országokban nyitottabbak az emberek, máshol kevésbé, de némi tapasztalatra biztosan szert tehetsz. És tudod, mi a legjobb ebben? Beszélgetni ingyen van!

10. Egyél boltból (is)!

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy mindenáron drága éttermekben akarnak étkezni a nap minden órájában. Amikor utazol, viszonylag sok pénz van nálad, és könnyen belecsúszhatsz a gyors költekezésbe.

De pont az étterem az olyan kiadás, amire nem feltétlen kell sokat költened, ha külföldön vagy. Főként, ha az adott országban jelentősen magasabbak az árak, mint itthon. A szolgáltatások árai sok nyugati országban többszöröse a hazainak, így egy étterem két főre akár 20-30 ezer forintba is kerülhet.

Ennyi pénzből itthon is ehetsz bármit, amit szeretnél. Nem az étteremben ülve fogod megszerezni a legjobb tapasztalatokat. Persze egyszer kétszer mi is el szoktunk menni étterembe, de ha spórolni akarunk, akkor ez az első, amiből visszaveszünk.

Étterem helyett mostanában rászoktunk, hogy boltokat látogatunk meg. Hollandiában például páratlanul szépen voltak feltöltve a boltok.

Utazás hollandiába boltok olcsó

Tele volt ráadásul ínycsiklandó, előre elkészített, egészséges ételekkel. Komolyan jobb kaját árultak a helyi Sparban, mint itthon a salátabárban.

Annyiféle előre elkészített étel volt, hogy nem győztünk válogatni. Így fejenként nagyjából 3-4 EUR volt egy ebéd, az éttermi pénzt pedig elkölthettük maradandó élményekre.

Utazás során azok a dolgok is remek programok, amiket itthon nyűgnek érzékelsz. Ilyen a bevásárlás is: itthon gyorsan végigrohanunk, de kint érdekes megnézni, miket esznek a helyiek. Különösen ajánlom, hogy kimenj a helyi piacra! Bizonyos országokban jóval kevesebb felvágottat találni, és jóval több halat, salátát, sajtot.

Nem csak az étteremben lehet új ételeket kipróbálni, sőt! Remek sajtokat, söröket, borokat, zöldségeket, gyümölcsöket lehet venni, és érdekes összehasonlítani a hazai termékekkel. Ismét csak olcsó, és tanulságos program.

11. Használd ki az akciókat!

Végül pedig egy azonnali megtérülést hozó tipp, akár olcsón, akár drágán utazol. A kedvezmények kihasználása „no-brainer” döntés, inkább az a kérdés, hogy milyen kedvezményeket lehet elérni.

Íme, amiket én találtam eddig:

1. Helyi, városi kártyák: kedvezményekre jogosító kártyák, amelyek adott városokra vonatkoznak
  2. Bonusway: ezen az oldalon keresztül online boltokban kaphatsz kedvezményt, pl. Booking.com (de csomó magyar webshop is)
  3. Ha Wizzair-rel utazol, akkor a Booking foglalás után 10%-ot visszakapsz Wizz pontokban (Ehhez a Wizzair honlapján található bannerre kattintva kell a Bookingot megnyitni.)
  4. Nagy európai körúthoz ajánlott az EU Interrail bérlet
  5. Nézd meg a legjobb ajánlatokat az Utazómajom blogon – áááh mindig megjön a kedvem ettől… vigyázz, ne legyél impulzív!
  6. 9.000 Ft -os kupon az AirBnB-re, ha ezen a linken keresztül regisztrálsz!

Nos, ebben a te segítségedet is szeretném kérni, kérlek írd meg kommentben, hogy te mikről tudsz. A kommentek alapján igyekszem frissíteni, kibővíteni a listát. Van még ötleted?

Így lehet szuper az utazás olcsón…

Remélem hasznosnak találtad ezt a leírást, és ne feledd el letölteni az Utazási költségvetés-tervező kalkulátort. Természetesen ahány ember, annyi féle, és mindenkinek másmilyen egy jó utazás, a lényeg az, hogy ki tudj kapcsolni és fel tudj töltődni. Teljes más utazni gyermekekkel és gyermek nélkül, más utazni idősen, fiatalon, sok pénzből és kevésből. Tudom…

Azt gondolom, hogy mindenkinek a saját pénztárcájához mérten kell megtalálnia a megfelelő programokat. Amire szerettem volna rávilágítani, hogy nem feltétlen kell sok pénzt ahhoz, hogy ki tudjunk kapcsolódni, és jó élményekkel térjünk haza. Pénzügyi szempontból fontos, hogy tervezz előre, csak olyan pénzt költs, amit már megkerestél, és figyelj rá, hogy felkészülj a váratlan eseményekre is. (pl. köss utasbiztosítást)

Ha érdekel, hogyan tudsz pénzt gyűjteni, olvasd el ezt a cikket: Hogyan szedj össze 2 millió forintot?

Hozzászólnál, kiegészítenéd? Írd meg kommentben!

Hasznosnak találtad? Szeretnéd folytatni a tanulást?

Iratkozz fel, és hetente küldök egy összefoglalót a legjobb anyagaimról!