Mitől lesz sikeres egy online vállalkozás indítása? Hogyan futtass fel a nulláról egy vállalkozást? Ezekre a kérdésekre keresik sokan a választ, akik szeretnének egy masszív bevételt termelő online vállalkozás büszke tulajdonosai lenni. De mitől lesz elsőre sikeres egy online vállalkozás indítása?

Az online vállalkozás indítása a legtöbbek fejében egyenlő azzal, hogy készítenek egy weboldalt. Pedig ennél sokkal többről van szó. Persze, alighanem kelleni fog egy weboldal is a vállalkozáshoz, de az pusztán egy része az egésznek. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint egy offline vállalkozás kirakatát. A kirakat nem maga a vállalkozás!

A legtöbb kezdő vállalkozó ott rontja el, hogy nem tervezi meg megfelelően a vállalkozás működését. Ez alighanem a tapasztalatlanságukból ered, mivel azt látják, másnak is működik, azt gondolják, nekik is fog. Valójában viszont kívülről, felületes vizsgálódással nehéz megmondani, mitől működik egy másik vállalkozás.

Készítettem egy videót arról, hogy miként indíthatsz ELSŐRE sikeres vállalkozást, és miként kerülheted el, hogy az első néhány évben csődbe menj. Javaslom, nézd meg, mielőtt tovább olvasol, és kerüld el a tipikus hibákat!

 

(Szeretnél értesítést kapni az új videókról a Youtube-on? Klikk ide, és iratkozz fel a Youtube csatornámra!)

Minden vállalkozás célja, hogy bevételt termeljen. Ehhez vevőkre van szükség, a vevők pedig csak akkor fognak fizetni neked, ha valamilyen problémájukat megoldod, vagy közelebb viszed őket a céljaikhoz.

Lehet tehát egy nagyon kreatív ötleted, feltalálhatsz valami forradalmian újat, de ha az nem old meg egy létező problémát, vagy nem segít másoknak, hogy elérjék a céljukat, akkor aligha fognak fizetni érte.

Ahhoz, hogy egy online vállalkozás indítása sikeres legyen, tervezni kell: egy csomó kérdésben döntést kell hoznod, és egyszerre kell a vállalkozásod, az ügyfeleid, és a saját érdekeidet is szem előtt tartani.

Ide kattintva letöltheted a vállalkozás tervező Excel táblázatomat, amivel előre becsülheted a bevételeidet, kiadásaidat, és megkaphatod a fedezeti pontot.

Nézzük, milyen lépéseken érdemes végighaladnod, mielőtt online vállalkozást indítasz…

1. Tudd, mit akarsz! (A pénzen túl…)

Ezt a lépést szinte minden kezdő vállalkozó kihagyja, aztán vagy a saját kárán tanulja meg, vagy sosem jön rá, hol siklott félre az élete.

Kezdetben sokszor az online vállalkozás indítása csak a pénzről szól. Van egy jó vállalkozási ötletünk, és nekilátunk megvalósítani, mert a kezdeti – általában minimális – számításunk alapján igen busás haszon vár minket.

Ez jó esetben valóban így is lesz. De ez csak egy része az online vállalkozásnak. Azt ugyanis működtetni, fejleszteni is kell. Alighanem dolgoznod kell majd vele. Így a vállalkozásod valójában a munkád lesz, a hivatásod, amibe olykor emberfeletti erőt kell majd beletenned.

Milyen életet szeretnél?

Tedd fel hát magadnak a kérdést, hogy milyen életet szeretnél. Hol látod magad 5, vagy 10 év múlva? Mi az, amire büszke lennél? Próbálj meg elvonatkoztatni a pénztől, és gondold át, milyen iparágban, milyen tevékenységgel éreznéd azt, hogy jó helyen vagy.

Csak azért, mert megláttál egy (szerinted) jó lehetőséget egy általad alig ismert iparágban, nem biztos, hogy érdemes mindent eldobni, és belevágni. Főként akkor nem, ha nem érdekel az adott tevékenység.

Számos vállalkozó beleesik abba a csapdába, hogy elkezdenek vállalkozni, majd a vállalkozásuk fenntartása kényszerré válik. 40-50 évesen aztán észbe kapnak, hogy valójában olyan dolgot csinálnak, ami már nagyon távol áll attól, amit fiatalon csinálni akartak volna. Ez a tipikus kényszervállalkozás.

Pénzt sokféle vállalkozási ötlettel lehet csinálni. De életed csak egy van, és az az igazán fontos, hogy azt mivel töltöd el. Mit szeretnél, hogyan emlékezzenek rád?

Mi a személyes célod?

Az online vállalkozás indítása előtt, első lépésként tehát gondold át, mi az, amiért szívesen dolgoznál hosszú időn keresztül. Ha nincs magasztosabb cél a vállalkozási ötleted mögött, mint a pénz, akkor érdemes lehet tovább keresned.

Online vállalkozás indítása személyes célok

Gondold át, miben vagy jó, mit csinálsz szívesen. Milyen munkáid voltak eddig, és azokban mit éveztél? Mit utáltál? Miként nézne ki egy napod, ha az adott vállalkozást csinálnád?

Az online vállalkozásod akkor lesz sikeres, ha az támogatja a személyes céljaidat. Ha számodra fontos a család, a biztonság, a szabadidő, akkor olyan tevékenységet keress, amiben ezeket megkaphatod. Ha utálsz korán kelni, akkor aligha jó ötlet pékséget nyitni, ha nem akarsz szerepelni, akkor aligha leszel sikeres előadó vagy tréner.

Gondold át, mi az, ami számodra fontos, és úgy tudsz pénzt keresni, hogy közben azzal foglalkozol, amire később büszke lehetsz.

2. Ki a célközönséged?

Ha az első teszten átment az online vállalkozási ötleted, akkor a következő lépés, hogy megvizsgáld, kinek is tudsz majd eladni. Hiába van szuper ötleted ugyanis, ha azért mások nem hajlandóak fizetni. Sőt, nem csak, hogy kell, legyen elég ember, aki tud, és akar is fizetni, de őket meg is kell győznöd erről.

A kevesebb, néha több

Sok online vállalkozás indítása azért vall kudarcot, mert az alapítók azt gondolják, minél több embert céloznak meg, annál jobb. Ezt a hibát onnan lehet felismerni, hogy ha megkérdezed őket, ki a célközönség, azt válaszolják: mindenki.

Ma már rengeteg termék, rengeteg szolgáltatás van a piacon, így mindenki a maga számára megfelelőt keresi. Ha túl nagy célközönséget választasz, akkor a kommunikációd nem tud elég ütős lenni, ami miatt az emberek odafigyeljenek rád.

Íme, néhány példa, ahol a szűkebb célcsoport azonnali figyelmet generál:

  • Cipő webshop / Cipő webshop óriáslábú férfiaknak
  • Bicikli bolt / Bicikli bolt kifejezetten sportolóknak
  • Pénzügyi tanácsadás / Pénzügyi tanácsadás vállalkozóknak

Érted már? Lehetsz egy a sok közül, vagy kitűnhetsz azáltal, hogy egy kisebb csoportnak, jobb szolgáltatást adsz. Általában ugyanis nem tudsz mindenkinek a legjobb lenni. (Hacsak nem az új iPhone-t találtad fel, de még akkor is ott az Android…)

Természetesen a másik irányban is túl lehet lőni a célon: ha túl kicsi a célközönséged, akkor nem lesz elég vásárlód. Ha például csak a Szegeden élő, nagylábú, vállalkozó nőkre akarsz fókuszálni, akkor lehet, nem lesz elég vásárlód. Hiába a nagyon réspiac, ha üzletileg nem fenntartható a vállalkozás.

Hányan maradtak?

Először a piacot érdemes különböző szempontok alapján szegmensekre bontani. Ez a szegmentálás. Például demográfiai jellemzők alapján (nem, kor, lakhely), vagy pszichológiai jellemzők alapján (vágyak, problémák). A szegmensek legyenek egymástól jól elválaszthatóak, időben stabilak, és kellően nagyok, hogy megtérülhessenek.

Ezt követően válaszd ki azokat a szegmenseket, akikre specializálódni szeretnél. Meg kell tudnod becsülni, hogy mekkora az adott célcsoport, ebből mennyit tudsz elérni, és ebből mennyi fog valószínűleg nálad vásárolni!

Hiába van 10.000 ember a célcsoportodban, ha te célod egy online vállalkozás indítása, és a fele nem internetezik, akkor máris csak 5.000 potenciális ügyfélről beszélünk. Ezek fele nem elérhető mondjuk könnyedén az általad ismert hirdetési rendszerekkel, vásárolni pedig csak mondjuk a maradék 10%-a fog. Így is elég nagy a piacod?

Már itt előre kell gondolkodnod, és fel kell tenned magadnak a kérdést: hogyan fogod elérni őket? Hogyan fognak tudomást szerezni az üzletedről? Hogyan tereled majd őket a weboldaladra? Hidd el, maguktól nem fognak jönni.

Fontos, hogy legyen olyan kommunikációs csatorna, amin költséghatékonyan el tudod érni a választott szegmenst. Ezen állhat, vagy bukhat az online vállalkozásod sikeres indítása.

Ha nincs ilyen csatorna, válassz másik szegmenst. Ha eddig mindennek megfelel az ötleted, akkor jöhet az online vállalkozás indítás harmadik lépése…

3. Hogyan leszel jobb, mint mások?

Ha kiválasztottad a megfelelő szegmenseket, akkor jöhet a következő lépés: rájuk szabhatod a szolgáltatásodat, és a kommunikációdat.

Ha például a nagylábú férfiakat választottad, akkor a webáruházad neve lehet XXL Cipőbolt, vagy valami hasonló. A hirdetésedben is szerepelhet a célcsoport problémája: „Nem találsz nagyméretű cipőket online?”

Polcok a vevők fejében

Az agyunk úgy működik, hogy mindent kategorizálunk, beskatulyázunk. Egy skatulyába viszont nem tudunk túl sok terméket betenni, nagyjából maximum 3-at. Aki először égeti bele magát a fogyasztók fejébe az lesz a piacvezető, a második nagyjából a piacvezető elérésének felével számolhat, a harmadik pedig még a második helyezettnek is csak a felével.

Jó példa erre a samponok piaca. Sorolj fel sampon márkákat, amelyek jók korpásodás ellen!

Alighanem a Head&Shoulders sampon jutott eszedbe elsőként, mert ők voltak az elsők, akik ezt az üzenetet építették be a fogyasztók fejébe. Ezt nevezzük pozicionálásnak. (Valójában kémiai összetételében nem feltétlen különbözik a többi sampontól.)

Az én pozicionálásom, ha úgy tetszik a „pénzügyi szabadság”. Azoknak írok, akik szeretnének az átlagnál többet kihozni az életükből, akik szeretnének passzív jövedelmet, vagy nyugodt életet a befektetéseiknek hála. Ezzel szegmentáltam, viszont meg is különböztettem magam a mezei pénzügyi tanácsadóktól.

Milyen a piacod?

Alighanem érdemes egy alapos piackutatást csinálnod ennél a résznél. Egyrészről azért, hogy megtudd a célcsoportod igényeit, másrészről pedig azért, hogy lásd, kik is vannak most a piacodon. Ha különbözni akarsz másoktól, akkor tudnod kell, kik vannak már most a piacodon.

Ehhez javaslom, hogy fogj egy Excel táblát, és gyűjtsd ki a konkurenseidet. Írd melléjük a weboldalaik nevét, valamint a cégnevet, és a pozicionálásuk lényegét. Végül online le tudod tölteni a céges beszámolóikat, így azt is megnézheted, mekkora bevételük, költségük és nyereségük volt tavaly.

Vagyis, láthatod, melyik üzleti modell térül meg a legjobban, vagy melyik célcsoportra érdemes a leginkább célozni. A megfelelő piacismeret rendkívül fontos egy online vállalkozás indítása során!

Meglepő, de olykor évek óta ismert, befutott márkákról is könnyen kiderül, hogy valójában a kezdetek óta veszteségesen működnek. Sok vállalkozásnak évekre van szüksége, mire elérik a fedezeti pontot, ha egyáltalán elérik azt.

Mi lesz a pozicionálásod?

Oké, tehát ismered a piacod, és meg van a célcsoportod is. Most azt találd ki, hogy miként tudsz számukra jobb terméket kínálni, vagy jobban kommunikálni, mint a többi online vállalkozás. Mivel neked nem kell mindenkinek megfelelni, csak az adott célcsoportnak, jobban rájuk tudod szabni a marketing stratégiádat.

Ha egy biciklibolt csak nőket céloz, akkor ez megjelenhet a márka színeiben, lehet például rózsaszín. A kommunikációhoz használhatnak női karaktereket, a termékkínálatban nyilván csak női biciklik szerepelnek, így nagyobb lehet a választék is. A nők inkább mennek női bicikliboltba, ha maguknak akarnak biciklit vásárolni, ahogy húsért is a henteshez megyünk, nem a sarki közértbe.

A marketingstratégia minden elemét átjárhatja a pozicionálás. Minden apró részletet a választott szegmensnek rendelünk alá. Nézzük, miből is áll egy marketingstratégia…

4. Mi lesz a marketingstratégiád?

A marketinget sokan összekeverik a reklámokkal. Valóban van átfedés a két dolog között, és a reklámok a marketing legszembetűnőbb megnyilvánulásai, de valójában a marketing sokkal több ennél. A marketing valójában a vállalkozásod teljes működését átjárja.

Az online vállalkozás indítása előtt már át kell látnod a pontos marketingstratégiát, vagyis érdemes papíron először elkészíteni a stratégiai tervet, vagy üzleti tervet, aminek része a marketingstratégia is.

A marketinget a következő részekre bonthatjuk (ez a marketing 4P), melyekre mind érdemes kitérned a tervezésnél:

Product (termék / szolgáltatás)

Mik lesznek a termékek, szolgáltatások, amiket értékesíteni fogsz? Itt nagyon sok hibát lehet véteni…

Online vállalkozási indítása során sokan azt gondolják, hogy elég egy jó termék, amin van egy kis árrés, és ha olcsóbban adják, mint a konkurencia, akkor már nyert ügyük van. Ez azonban egy igen veszélyes játék.

Akkor tudsz igazán kitűnni, és akkor fogsz tudni magas árat elkérni a szolgáltatásodért, ha jó a pozícionálásod, vagyis van valami egyedi, különleges, értékes tulajdonsága a termékednek, amiben piacvezető tudsz lenni.

Ezen felül az egytermékes vállalkozások gyakran így is kudarcra vannak ítélve. Mégpedig azért, mert ha egy terméked van, akkor minden vásárláshoz újra és újra meg kell győznöd valakit: nincs továbblépési lehetőség.

Egy új vásárlót megszerezni átlagosan hétszer annyiba kerül, mint egy régi vásárlónak újra eladni. Ma már egy online vállalkozás esetén nagyon nehéz olyan üzleti modellt találni, ahol az első vásárláson megtérülne az ügyfélszerzési költség.

Azok a vállalkozások tudnak életben maradni, akik többször képesek eladni a meglévő ügyfeleiknek. Ennek alapvetően két módja van: Lehet egy terméklétrád, ahol egyre drágább termékek követik egymást, így akit jobban érdekel a téma, egyre feljebb mehet a létrán. A másik, hogy lehet olyan terméked, ami idővel megújul, ismét szükségessé válik (biztosítás, havi előfizetés, állateledel).

Egy online vállalkozás indítása során a terméklétrát, vagyis a termékkínálatot érdemes úgy felépíteni, hogy legyen benne:online vállalkozás indítása - terméklétra

  • Ingyenes termék, pl. videó (csali)
  • Olcsó termék, amire könnyű igen-t mondani (belépő termék)
  • Normál termék
  • Újravásárolható termék (pl. előfizetés)
  • Magas árú, prémium termék

Az ügyfelek először bizalmatlanok. Aligha fognak azonnal prémium terméket vásárolni egy most induló vállalkozástól. Nem a 600.000 forintos szolgáltatás értékesítésével érdemes tehát kezdeni.

Első körben ingyenes, vagy olcsó termékeket hirdetve kiépíthető a bizalom, majd pedig lesznek ügyfelek, akik elindulnak felfele a terméklétrán. Az árazási stratégia is ehhez kapcsolódik…

Price (ár)

Számos árazási stratégia létezik. A legtöbb induló online vállalkozás egyszerűen csak kiszámolja, hogy „ha egy terméken keresek X-et, akkor, ha eladok Y-t, akkor XY-t fogok keresni”. De a valóság ennél sokkal árnyaltabb.

A valóságban számtalan költséggel számolni kell. Ott vannak a cég költségei, az alkalmazottak költségei, a marketing költségek, és sok más is. Természetesen iparágtól is nagyban függ, hogy milyen árrésekkel lehet dolgozni, de összességében nekem az a tapasztalatom, hogy sok kisvállalkozó alulárazza a termékeit, szolgáltatásait.

Az alacsony ár kezdetben jó lehet, amíg a vállalkozás egy kicsit megerősödik, ügyfeleket szerez. Azonban a növekedéshez szükséges egy egészséges árrés. Azért is fontos a megfelelő pozicionálás és az értékadás a célpiacnak, hogy ne árban kelljen versenyezni a konkurenciával.

Gyakori tévhit, hogy az emberek ár alapján vásárolnak. Ez csak akkor igaz, ha nincs más döntési szempont. De alighanem te sem a legolcsóbb pizzát rendeled meg, nem a legolcsóbb cipőt veszed, és nem a legolcsóbb lakásban laksz. Persze, ha két egyforma teniszlabda közül kell választani, naná, hogy az olcsóbbat veszem meg.

Place (értékesítési csatornák)

Hogyan fogod eljuttatni a terméked, szolgáltatásod a célpiachoz? Egy online vállalkozás indítása során ez kézenfekvő lehet, de azért megéri végiggondolni: tudsz-e plusz értéket adni azáltal, hogy te okosabban oldod meg az értékesítést, szállítást?

Lehetnek például fizikális átvevőhelyeid, választhatsz gyorsabb futárszolgálatot, lehetnek partnereid, akik a szolgáltatást elvégzik, és te csak az értékesítéssel foglalkozol. Az én esetemben például a könyv szállítását egy logisztikai cég végzi, így nem nekem kell postára rohangálnom. A tananyagok online elérhetőek, így nincs szállítási költség.

Szintén ide tartozhat maga az „üzleted”, ahol a vevő vásárolni fog. Ez lehet egy weboldal, lehet egy webshop is. A webshop működésének folyamatát, annak háttérrendszerét is érdemes megtervezned, legalább annyira, hogy lásd, mennyi időt, pénzt kell belefektetned.

Fontos, hogy a vásárlási folyamat egyértelmű legyen, könnyű, és elősegítse az újabb vásárlásokat, például további termékajánlások, upsellek segítségével.

Érdemes megnézned néhány üzleti modellt, webshop felépítést: kár neked feltalálni a spanyol viaszt, amikor ott van rengeteg jó minta. nyugodtan mintázz a nagy amerikai cégekről, vagy más iparágból, aki hasonló elképzelés mentén indított vállalkozást.

Promotion (kommunikáció)

Az egyik legsarkosabb kérdés egy online vállalkozás indítása esetén: miként fogod elérni a célközönséget. Sok ezer millió weboldal van, ha holnap csinálok egy új webshopot, azt az égvilágon senki nem fogja látni. Ugyanez igaz lesz a te weboldaladra is, hacsak nem találsz ki valamilyen látogatószerző stratégiát.

Használhatsz partner weboldalakat, akik hozzád irányítják a látogatókat, vagy használhatsz hirdetéseket is. Online viszonylag könnyű hirdetni: nincs szükséged médiaügynökségre, magad is be tudod állítani a hirdetéseidet.

A két fő hirdetési felület, amit a legtöbb online vállalkozás használ a Google Adwords és a Facebook hirdetéskezelője. Ezen a két hirdetéskezelőn keresztül akár online böngészés közben, akár a Facebookon, Instagramon, Youtube-on is meg tudsz célozni embereket a hirdetéseiddel.

Fontos lehet ezen felül a saját hírlevél lista építése: akik feliratkoznak a hírleveledre, onnantól kezdve könnyebben, olcsóbban elérhetőek, és van lehetőséged kiépíteni a bizalmat.

Online vállalkozás indítása rendszere

Érdemes már az online vállalkozás indítása előtt kipróbálnod ezeket a rendszereket, és megnézned, milyen célzási lehetőségek vannak. Ha ugyanis a célcsoportodat nem tudod jól megcélozni ezeken a felületeken, akkor alighanem nehéz dolgod lesz online.

Hogyan fogod tehát elérni a célközönséged, és mennyibe fog kerülni egy kattintás, azaz egy látogatás az oldaladra?

5. Mit mutatnak a számok?

Ha a célod egy sikeres online vállalkozás indítása, akkor alighanem jobban teszed, ha számolsz, mielőtt belevágnál. Nagy a kísértés, hogy azonnal csinálj egy weboldalt, és elkezd megtervezni a logót, a Facebook oldalt, de amíg nincs kész a marketingstratégiád, nem csináltál piackutatást, és nem tudod, milyen marketing költségekkel kell számolnod, addig csak vakon mész előre.

Persze sokkal nagyobb örömöt jelent a logót tervezgetni, és a weboldalad kinézetét csiszolgatni. Addig is úgy érzed, haladsz. Csak hiába rohansz előre, ha utólag derül ki, rossz irányba futottál.

Ezt saját tapasztalatból mondom: éveken keresztül mentem rossz irányba a megérzéseimet követve. Számos nagy bukást könyvelhetek el annak, hogy nem ültem le, és kezdtem el számolni. Később rájöttem, hogy ezzel csak magamat szívatom…

Többek között az alábbi adatokat érdemes kigyűjtened, kiszámolnod:

  • Célcsoport mérete
  • Online elérés
  • Egy feliratkozó megszerzésére jutó költség
  • Várható hirdetési költség kattintásonként
  • Egy átlagos vásárlásra jutó hirdetési költség
  • Fix költségek (pl. irodabérlet)
  • Változó költségek (pl. felhasznált anyagok)
  • Bevétel és profit várható alakulása

Készíts becsléseket a célcsoport méretéből kiindulva, hogy mekkora értékesítési volumenre számíthatsz, mekkora költségekre, és mekkora bevételre. Egy jó online vállalkozási ötlet esetén is várhatóan 1-2 év, mire az teljesen kitermeli a befektetett tőkét, és elkezd hasznot termelni.

Készítettem egy letölthető kalkulátort, amivel könnyedén tudsz számolni!

Tudd, mekkora tőke kell!

Ahhoz, hogy a vállalkozásod túlélje a kezdeti időszakot szükséged lehet egy tőkére, ami a rendelkezésre áll a hirdetésekhez, az alkalmazottak, és saját magad kifizetésére. Ne felejts el magadnak bért számolni, hiszen a vállalkozásod célja, hogy te jól élj belőle. Akkor is számolj ezzel, ha nem akarod eleinte kivenni, hiszen ennek előbb utóbb bele kell férnie.

Számolj, nézz meg több lehetséges kimenetelt: számolj pesszimistán, optimistán, reálisan. Akkor igazán jó az ötlet, ha a pesszimista számokkal is kijön a matek.

Mit gondolsz, így a számok tükrében, kijön az az életszínvonal, az az életcél, amit megálmodtál a legelején? Ha nem, akkor elég erősnek kell lenned, hogy elvesd az ötletet, vagy dolgozz még rajta. Ha a számok alapján is bíztató az elképzelés, akkor a következő lépés, hogy kivesd a gyanúdat, és leteszteld az ötletet…

6. Teszteld le az ötleted!

Sokan félnek az online vállalkozás indítása előtt elmondani másoknak az ötletüket, mert félnek, lenyúlják. Ez a félelem azonban alighanem alaptalan. Sőt, a legjobb, amit tehetsz, hogy megpróbálod minél több embernek elmondani, főként olyanoknak, akik a potenciális célcsoportba tartoznak.

Add el, mielőtt készen lenne…

Első körben érdemes lehet személyesen elmondani pár embernek, akár ismerősöknek, hogy mire gondoltál. Itt kapni fogsz hideget, meleget, de lehet köztük olyan gondolat, ami segíthet fejleszteni az ötleteden. Amikor ezzel készen vagy, akkor jön a komolyabb tesztelés…

Ha azt kérdezed meg az ügyfelektől, hogy megvennék-e a terméket, ha lenne, akkor alighanem sokkal több igen választ fogsz kapni, ahhoz képest, mintha tényleg venniük kellene. Ahelyett, hogy feltételes igeneket gyűjtesz, próbáld meg ténylegesen eladni a terméked, szolgáltatásod. Akár már az előtt, hogy készen van!

Nem kell irodát nyitnod, nem kell raktárkészletet berendelned, nem kell rendelőt nyitni: első körben csak add fel a hirdetést, nézd meg, mennyien jelentkeznek, és teszteld a piacot.

Ha gyorsan tudsz weboldalt készíteni, akkor még az is belefér, hogy összeraksz egy épphogy működő oldalt, és méred az átkattintási költségeket, valamint a vásárlások arányát. (Bárki tud weboldalt készíteni WordPress segítéségével, vagy ott a Weebly, ami tökéletes teszteléshez.)

Ebből a tesztelésből óriási felismeréseid lehetnek, és itt pár nap alatt sok millió forintot spórolhatsz meg, ha időben lekerül rólad a rózsaszín szemüveg, és látod a tényeket. A legtöbben ilyenkor döbbennek rá, milyen nehéz is ügyfeleket szerezni, és alighanem alábecsülték a szükséges hirdetési költségeket.

Gyűjtsd a visszajelzéseket

Nem kell attól tartanod, hogy mi van, ha valaki rendel a webshopban. Semmi gond! Hívd fel, és mondd el, hogy még csak tesztüzemben működik a webshop, köszönöd a megrendelését, szeretnél pár kérdést feltenni.

Aztán kérdezd ki, hogy miért téged választott, mi volt, ami tetszett neki, nem tetszett neki, és lenne-e még javaslata. Utána köszönd meg neki, mondd, hogy ha lesz termék, értesíted. Ennyi.

Ezt az egészet akár automatizálhatod is, ha a megrendelés köszönőoldalán, vagy a küldött emailben automatikusan leírod, hogy a termék nincs raktáron, ezért nem tudod szállítani, de szeretnéd a visszajelzését kérni. Így valószínűleg azért kevesebben adnak majd ötleteket, de a vásárlás mennyiségét így is felmérheted.

Teszteld a hirdetéseket!

A hirdetés elindításától kezdve nagyjából 3 óra múlva látni fogod, miként teljesít az ötleted. Ez nagyon egyszerű:

  • Ha a terméked ára, mondjuk 20.000 forint
  • Ebből 10.000 Ft a költséged vele
  • Akkor, ha nem tudod 10.000 forintos hirdetési költségért eladni, akkor veszteséges vagy

Ebben az esetben, ha elhirdetsz 20.000 forintot, és még nem történt egy vásárlás sem, akkor biztos lehetsz benne, hogy nem fogja megérni tovább hirdetni. 20.000 forintot elhirdetni márpedig nem sok idő. És nagyon apró tanulópénz! Az online vállalkozásban a legjobb, hogy minden pontosan mérhető.

Tesztelj különböző hirdetéseket: Adwords keresőhirdetés, Facebook ingyenes csali, Youtube videós hirdetés… Használj különböző kulcsszavakat, különböző hirdetésszövegeket, célcsoportokat. Keresd meg, hogy van-e olyan, ami jól működik. Ha nincs, akkor már azelőtt lekukázhatod a vállalkozási ötletedet, mielőtt komoly tőkét invesztáltál volna bele.

Amíg nem biztos, nem kell cég

Nem kell, hogy bármilyen céget alapíts addig, amíg nincsenek meg az első vásárlóid. Nem történik valódi értékesítés, és egyébként sem fog rád szállni az adóhatóság, ha eladsz magánszemélyként pár tízezer forintért néhány terméket. Ez annyira pici lesz még, hogy szinte láthatatlan.

Érdemes lehet a tesztet egy olyan domainen, weboldalon futtatni, aminek a neve nagyon általános. Így egy kis átalakítással akár a következő ötleted teszteléséhez is használhatod ugyanazt a weboldalt. Vagyis, első körben építesz egy honlapot, amit vállalkozási ötletek tesztelésére használsz. Ez mennyivel okosabb már, mint milliókat beletolni egy rossz ötletbe?!

Persze, nem minden weboldalt lehet vakon letesztelni, mert sokszor szükséges fejlesztés. De egyrészről a kattintási költségeket ekkor is le tudod tesztelni, másrészről pedig félkész „minta” állapotban is tesztelhetsz ilyen esetben. A lényeg, hogy minél előbb, minél több információd legyen!

Ha azt látod, hogy dőlne a pénz, mert sorban állnak a kasszánál az ügyfelek, akkor itt az idő komolyan belevágni, és immár tényleg jöhet az online vállalkozás indítása…

7. Indítsd el a vállalkozást!

Ekkor már van egy szuper terved, tudod ki a célcsoportod, van egy marketingstratégiád, amit leteszteltél, és hozta a számokat. Gratulálok! Már csak meg kell csinálnod, hogy jogilag is minden rendben legyen, és valóban ki is tudd szolgálni az ügyfeleket. Állítsd le a teszteket, és vágj bele a megvalósításba!

Érdemes az üzleti terveddel és a becsléseiddel felkeresni egy könyvelőt, és átbeszélni a cégalapítást: milyen céget célszerű csinálni, és azon belül milyen adózási lehetőségeid vannak. Ez később változtatható is, szóval kezdeted valami egyszerűvel, és később válthatsz akár.

Lehet, hogy a cég elindításához, a vállalkozás felépítéséhez befektetőkre, külső finanszírozásra lesz szükséged. Ha azonban az előző lépéseket végigcsináltad, és okosan ledokumentáltad, akkor bőven elég meggyőző erő lesz a kezdetben, hogy sikerüljön partnereket találni. Konkrét, számokkal alátámasztható bizonyítékaid lesznek.

Ha nincs is szükséged társakra, vagy banki hitelre, akkor is érdemes lehet úgy kezelni a vállalkozás indítását, mintha lenne. Képzeld el, hogy van egy bizottság, akik nagyon szigorúak, és őket kell meggyőznöd arról, hogy a vállalkozásod működni fog. Ha van elég adatod, tapasztalatod, piaci információd, akkor nyerő vagy. Ha nincs, akkor csak feltételezésekre alapozol, és veszélyes játékot űzöl.

Haladj végig tehát a fenti lépéseken! Hidd el, sokkal jobban megéri hónapokig tesztelni, hogy végül tényleg sikeres vállalkozást vezess, ahelyett, hogy évekig küszködj.

Vállalkozás indítása: összefoglalás

Egy vállalkozás mindig egy piaci igényt elégít ki. Minél nagyobb értékű problémát tudsz megoldani, vagy minél több ember problémáját oldod meg, annál több bevételre számíthatsz a vállalkozásodból.

Az online vállalkozás indítása nem a weboldal megtervezésével indul, hanem a saját céljaid átgondolásával, majd a célcsoportod kiválasztásával. Ha ezekkel készen vagy, akkor mérd fel a piacot, és pozícionáld a vállalkozásodat, hogy az egy egyedi igényre tudjon, a piacon lévőknél jobb megoldást kínálni.

A pozicionálásod, azaz a vevők fejében elfoglalt kis skatulyád kihatással lesz a teljes marketingstratégiádra: a termékeidre, az üzletedre, az árazásodra, és a marketingkommunikációdra is.

Akkor jó egy marketingstratégia, ha annak minden eleme egy irányba mutat, és a középpontjában a fogyasztó igényei találhatók.

Meg kell tanulnod a vásárlóid fejével gondolkodni, és az ő nyelvükön kommunikálni: ők nem a termékedet veszik meg, hanem érzéseket, amiket a termékeiden, szolgáltatásaidon keresztül átélhetnek. A kommunikációd középpontjába ezeket a gondolatokat érdemes állítani.

Akkor fogsz azonban csak tisztán látni, ha számolsz! Ha konkrétan megnézed, mi mennyibe fog kerülni, mekkora a célcsoportod, kik a konkurenseid, milyen üzleti modellek működnek. Legyenek pontos számításaid, amiket később tesztelj is le a gyakorlatban. Próbáld meg eladni a termékedet, szolgáltatásodat már azelőtt, mielőtt sok pénzt költenél rá!

Klikk ide, és töltsd le az ingyenes kalkulátort, amivel megbecsülheted a vállalkozásod eredményeit!

Csak akkor jön a cégalapítás és az online vállalkozás tényleges indítása, amikor már minden készen áll: tudod, hogy működni fog, ezért felcsavarhatod a tétet, és elindulhat a vevőszerzés.

Van már online vállalkozásod? Ha nincs, mi tart vissza? Ha van, milyen tanácsot adnál azoknak, akik most kezdenek vállalkozni? Írd meg kommentben!

Hasznosnak találtad? Szeretnéd folytatni a tanulást?

Iratkozz fel, és hetente küldök egy összefoglalót a legjobb anyagaimról!